Bild på en kvinna som har handen uppsträckt framför sig som ett stop-tecken

Susanne Kollin: Finland måste bli bättre på att förhindra dödligt våld mot kvinnor!

Finland har länge återfunnits bland de mest otrygga länderna i Europa för kvinnor. Omkring 20 kvinnor mister årligen livet som en följd av våld i parrelationen. Den 25 november uppmärksammar vi den internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor.

HerVoice - ett utbildningsprogram i politik, ledarskap och kommunikation som stöder kvinnors politiska ambitioner

Hos många finns en stark vilja att förändra, ett samhällspatos och intresse av att kunna jobba med politik till och med på heltid. Då behövs både stöd, insikter och handledning. Vi behöver få flera kvinnor som vill välja en karriär inom det politiska och som vågar säga det högt. Idag öppnar vi ansökan till utbildningsprogrammet HerVoice!
Bild på Lovisa Östman, medlem i Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott

Lovisa Östman: Männen med!

Mansdagen har potential att erbjuda en lämplig medelväg. Denna dag kan vi fira männen — framför allt de manliga förebilder som bidrar till ett mer rättvist och jämställt samhälle — men samtidigt också uppmärksamma sådana jämställdhetsproblem som ofta drabbar just män.
Bild på Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Pia Sundell: Barnen i Gaza behöver vapenvila nu!

Barnets rättigheter gäller alla dagar, även under tider av krig. Att stoppa våldet i Gaza är det enda sättet att skydda barnen, säger Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Vi kräver lönejämställdhet, vi vägrar vänta till år 2100!

Lönegapet mellan kvinnor och män minskar i alltför långsam takt på den finländska arbetsmarknaden. Imorgon, lördag 4 november, är kvinnornas lönedag. Det här betyder att kvinnorna arbetar gratis resten av året jämfört med männen.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm på riksdagshusets trappa

Anita Westerholm: Psykiskt våld i nära relationer måste kriminaliseras tydligt i lagstiftningen

Psykiskt våld är den vanligaste orsaken till att man är i kontakt med ett skyddshem eller öppna tjänster. Enligt Statistikcentralens nyaste kartläggning har hälften av alla kvinnor i Finland och 41 procent av männen någon gång upplevt psykiskt våld i en nära relation.
Bild på Ann-Helen Saarinen, medlem i Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott

Ann-Helen Saarinen: Lika lön för lika arbete är en grundläggande mänsklig rättighet

I år infaller kvinnornas lönedag i Finland lördagen den 4 november. Svenska Kvinnoförbundet uppmärksammar dagen med ett blogginlägg av Ann-Helen Saarinen om lönejämställdhet och lönesättningen inom kvinno- och mansdominerade branscher. Saarinen är medlem i Svenska Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Rasismen ska inte ha en plats i Finland!

Finland är ett av de mest rasistiska länderna i EU, visar en ny undersökning som EU:s byrå för grundläggande rättigheter, FRA, har gjort. Resultaten i rapporten är alarmerande. Nu krävs åtgärder och inte bara ord på papper om att vi ska motarbeta rasism i Finland, säger Ramieza Mahdi, ordförande för Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Pia Sundell

Pia Sundell: Finland åttonde bäst på jämställdhet i EU

Det europeiska jämställdhetsinstitutet EIGE har offentliggjort jämställdhetsindexet för 2023. Med totala poängen 74,4, där talet 100 beskriver fullständig jämställdhet, placerar sig Finland på en åttonde plats i EU. Det är dags att ta Finland upp till toppen av listan, säger Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Pia Sundell

Pia Sundell ny vice ordförande för Tane

Svenska Kvinnoförbundet gratulerar Pia Sundell som har blivit vald till vice ordförande för Delegationen för jämställdhetsärenden (Tane) för riksdagens mandattid 2023-2027.