Månadens kvinnoförbundare: Gunilla Eklöf

01.09.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Sibbo presenterar Gunilla Eklöf, månadens kvinnoförbundare i september.

Gunilla Eklöf, f. 1942, pensionerad språklärare

Mitt engagemang tog avstamp i 70-talsfeminismen som inspirerade oss, dvs. ett tiotal småbarnsmammor i Sibbo, att bilda en kvinnogrupp. Vi träffades regelbundet och diskuterade familjerelationer, aktuella samhällsfrågor och kvinnolitteratur. Medvetandeträningen och det stöd vi fick av varandra bär ännu i dag. För mig personligen blev verksamheten som föräldrakurshandledare inom Folkhälsan ett avgörande komplement. Småningom blev det personliga politiskt och ledde för flera av oss till olika slag av samhällsaktivism.

Vi började med att uppvakta kommunstyrelsen i Sibbo för att kräva kommunal barndagvård. Jag gick med i SU och SFP och satt i fullmäktige, var medlem och senare ordförande  i socialnämnden 1976-88. Åren 1976-80 var vi tre kvinnor och sexton män i SFP-gruppen. Det var kämpigt men lärorikt att konfronteras med och ta ställning till vitt skilda åsikter och värderingar. För att ge kvinnor större inflytande och pondus grundades i Sibbo en avdelning av Svenska Kvinnoförbundet år 1985.

I vårt land har många framsteg gjorts som vi bara kunde drömma om på 70-talet, men kampen för feminism, dvs. jämställdhet, fortsätter med stöd också av män!