Månadens kvinnoförbundare: Gunvor Leander

01.10.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs presenterar Gunvor Leander, månadens kvinnoförbundare i oktober.

Gunvor Leander

Född 1910

Diplom Ekonom

Gunvor Leander var den ledande personen i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs i ett trettiotal år. Genom sitt brinnande engagemang för jämställdhet och sina gedigna ekonomiska kunskaper lade hon grunderna för föreningens kommande aktivitet. Gunvor verkade i styrelsen åren 1955-1974, och som ordförande 1960-1974. Under hennes ledning deltog föreningen i uppbyggandet av den nya Svenska Gården i Hagnäs, föreningens möteslokal. Hon satt även i husets förvaltningskommitté. Hon grundade ett ekonomiutskott för föreningen, som förvaltade sitt pund med stor skicklighet, vilket möjliggjorde föreningens senare aktiva insats i samhälls- och jämställdhetsdebatten.

Gunvor var även en längre tid aktiv inom centralstyrelsen för Svenska Kvinnoförbundet. Hon ställde upp i ett flertal val, och uppmanade alltid andra kvinnor att ta till orda och aktivt träda fram. Med sin strikta uppenbarelse och sin förmåga till logiskt tänkande väckte hon både respekt och beundran hos omgivningen. Hon lade den grund som föreningen sedan dess har stått på beträffande engagemang i kvinno- och jämställdhetsfrågor.