Jungner-Nordgren: Många ljusglimtar i kommunalvalet

11.04.2017 kl. 14:53
Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren gläds över de många ljusglimtarna i kommunalvalet. SFP gjorde det bästa kommunalvalet på över 20 år.

Pressmeddelande 11.4.2017

Jungner-Nordgren: Många ljusglimtar i kommunalvalet

- Det är goda nyheter för partiet som helhet. Särskilt glädjande är att se att könsfördelningen förbättrades med två procentenheter. Kvinnors andel av SFP:s fullmäktigeledamöter är nu 40 % jämfört med tidigare 38 %. Kvinnoförbundet gör ett viktigt arbete i nomineringen av kandidater som vill jobba för jämställdhet, vilket valresultatet är ett bevis på. Vi har nu fått in många kandidater som kommer att lyfta frågor som tangerar jämställdhet och mångfald högt på den kommunalpolitiska agendan, säger Jungner-Nordgren.

Jungner-Nordgren ser också ljust på framtiden med tanke på många förstagångskandidaters fina resultat. I flera kommuner var röstmagneterna unga kvinnliga SFP:are.

- Det bådar gott för jämställdhetsutvecklingen i Finland, även om könsfördelningen kunde varit ännu bättre i vissa kommuner. Jag är säker på att många av våra duktiga invalda fullmäktigeledamöter kommer att göra en stor och viktig insats i feministiska frågor, avslutar Jungner-Nordgren.

För mera information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren