Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm ställer upp för omval till ordförande

Anita Westerholm ställer upp för omval till ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Westerholm har fungerat som ordförande sedan år 2020.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Nolltolerans mot könsstympning - 12 000 flickor drabbas varje dag

Den 6 februari uppmärksammar vi den internationella dagen för nolltolerans mot könsstympning av flickor och kvinnor. Könsstympning av flickor och kvinnor medför stort lidande och utgör en allvarlig kränkning av flickors och kvinnors mänskliga rättigheter.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Stäng inga fler förlossningssjukhus!

En arbetsgrupps förslag till sjukhusens och dygnetruntjourernas framtida servicenivå, arbetsfördelning och samarbete har idag publicerats. Arbetsgruppens förslag skulle bland annat innebära att förlossningssjukhusen skulle minska kraftigt i antal.

Förbundsordförande Anita Westerholms julhälsning

Tredje adventsljuset brinner och idag öppnar vi lucka nummer 18 i vår julkalender som lyfter Finlands feministiska historia på Kvinnoförbundets sociala mediekanaler. Det är viktigt att uppmärksamma och påminnas om de viktiga framsteg som gjorts för jämställdheten i vårt land.
Bild på Sandra Al-Asadi, medlem i Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott

Sandra Al-Asadi: Vi måste fortsätta kämpa för de mänskliga rättigheterna!

De mänskliga rättigheterna är ett väldigt aktuellt ämne just nu, både globalt men också här i Finland i och med stängningen av östgränsen. Den 10 december varje år firar vi den Internationella dagen för mänskliga rättigheter.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm på riksdagshusets trappa

Anita Westerholm: Alla har rätt till ett liv fritt från våld och trakasserier!

Alla har rätt till trygghet. Ingen ska behöva känna rädsla i det offentliga rummet, det egna hemmet eller på nätet. Att det finns en färsk undersökning som visar att nästan alla kvinnor i Finland har upplevt sexuellt ofredande talar sitt tydliga språk om att vi måste bryta kvinnofientliga attityder och skapa ett tryggt samhälle för alla.
Bild på en kvinna som har handen uppsträckt framför sig som ett stop-tecken

Susanne Kollin: Finland måste bli bättre på att förhindra dödligt våld mot kvinnor!

Finland har länge återfunnits bland de mest otrygga länderna i Europa för kvinnor. Omkring 20 kvinnor mister årligen livet som en följd av våld i parrelationen. Den 25 november uppmärksammar vi den internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor.

HerVoice - ett utbildningsprogram i politik, ledarskap och kommunikation som stöder kvinnors politiska ambitioner

Hos många finns en stark vilja att förändra, ett samhällspatos och intresse av att kunna jobba med politik till och med på heltid. Då behövs både stöd, insikter och handledning. Vi behöver få flera kvinnor som vill välja en karriär inom det politiska och som vågar säga det högt. Idag öppnar vi ansökan till utbildningsprogrammet HerVoice!
Bild på Lovisa Östman, medlem i Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott

Lovisa Östman: Männen med!

Mansdagen har potential att erbjuda en lämplig medelväg. Denna dag kan vi fira männen — framför allt de manliga förebilder som bidrar till ett mer rättvist och jämställt samhälle — men samtidigt också uppmärksamma sådana jämställdhetsproblem som ofta drabbar just män.
Bild på Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Pia Sundell: Barnen i Gaza behöver vapenvila nu!

Barnets rättigheter gäller alla dagar, även under tider av krig. Att stoppa våldet i Gaza är det enda sättet att skydda barnen, säger Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.