Eva-Maria Strömsholm välfärdsområdesval trötthet bland vårdare

Eva-Maria Strömsholm: Trötta vårdare och bristen på vårdare – En utmaning man bör ta tag i nu

”Vi går i väntans tider”. Vi väntar på ett helt nytt val och vi väntar på vem som kommer att bli invald i de nya fullmäktige för välfärdsområdena runt om i Finland. Förhandsröstningen närmar sig med stormsteg, så även själva valdagen.
Elisa Sagne-Ollikainen dagen för mänskliga rättigheter

Elina Sagne-Ollikainen: Dagen om mänskliga rättigheter påminner oss om ett arbete som behöver förstärkas

Mänskliga rättigheter och tryggandet av dem, bedömde Eleanor Roosevelt att skulle göras “nära hemmet” på de bekanta platser där vi befinner oss i vardagen. Det rör sig om arbetsplatser, skolor, allmänna platser, institutioner och våra hem, ja även den mest privata sfären.

Åsa Wallendahl: Våld mot kvinnor är ett samhällsproblem

Den 25 november är den internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor, en dag som uppmärksammats av Förenta nationerna och runt om i världen sedan 1999. Byggnader lyses upp i orange och kampanjer och evenemang för att höja medvetenheten ordnas i en strid ström. Våld mot kvinnor är ett globalt problem som har djup påverkan på individen, familjer och samhället.
bild på en pappa som bär en flicka i famnen

Rhea Sundén: Det behövs positiva manliga förebilder

Idag 19.11 uppmärksammar vi den internationella mansdagen. Läs Rhea Sundéns bloggtext om hennes tankar kring dagen.
Fotografi på blomblad och en skalad apelsin i mitten

Eva-Maria Strömsholm: Vårdpersonal borde oftare våga tala med kvinnan om gynekologisk cancer och barnlöshet

Psykosocialt stöd för alla cancerpatienter är viktigt redan i diagnosskedet. Att få en cancerdiagnos är ofta en stor chock och en kris i livet. Kvinnan är kanske mitt uppe i studier eller arbetsliv och vill bilda familj. Läs Eva-Maria Strömsholms blogginlägg om hur vi kan trygga livskvaliteten för kvinnor med gynekologisk cancer samt förbättra vårdpersonalens bemötande av de drabbade.
Bild på Ann-Helen Saarinen

Ann-Helen Saarinen: Droppen som fick bägaren att rinna över

I dagens blogginlägg skriver Ann-Helen Saarinen, medlem i Svenska Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott, om vårdkrisen, arbetsvillkoren och lönerna inom den kvinnodominerade vårdbranschen i skuggan av coronapandemin.
Bild på Nina Stubb, medlem i Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott

Nina Stubb: FN, kvinnorna, freden och säkerheten

Idag på FN:s 76:e födelsedag skriver Nina Stubb, medlem i Kvinnoförbundets internationella utskott, ett blogginlägg om FN:s styrkor och svagheter, resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet och om hur agendan kan framskrida genom enskilda, individuella möten.
Bild på Ramieza Mahdi

Mahdi: Kvinnor måste få inflytande i fredsprocesser

Idag på FN:s internationella fredsdag skriver Ramieza Mahdi om FN:s nyaste rapport "Our Common Agenda" samt om behovet av att stärka kvinnors inflytande inom fred och säkerhet.
Bild på Ulla Achrén

Ulla Achrén: Vad betyder jämställdhet för mig

Jag har ofta fått frågan om vad jämställdhet betyder för mig. Då tänker jag på min barndom och tiden hemma med oss tre systrar, tiden med egna barn, dvs. två döttrar och två söner och på tiden under mina första år inom politiken. I dagens blogginlägg skriver Ulla Achrén om vad jämställdhet betyder för henne.
Bild på Monica Asplund

Monica Asplund: Att få tiden att räcka till

Vi kvinnor har ofta svårt att hinna med allt vi vill. Och då gäller det att prioritera rätt. Fast många har ett stort intresse för samhällsfrågor, särskilt för saker som rör närmiljön, ger sig få in i politiken.