Jungner-Nordgren: #Metoo - vägen mot förändring

För att de verkligheter som avslöjades i samband med #metoo ska kunna försvinna till historieböckerna en gång för alla, är vi skyldiga dessa kvinnor, framtidens flickor och kvinnor och de kvinnor som inte gavs möjlighet att yppa sina erfarenheter, att föra en feministisk politik och fortsätta jobba för en omvälvande förändring.

Pekingplattformen – 25 års kamp för kvinnors rättigheter

Idag gästbloggar Anniina Vainio, organisationschef på Kvinnoorganisationernas Centralförbund, om Pekingplattformen och medborgarorganisationernas Peking +25 rapport.

Jungner-Nordgren: Tillsammans kan vi bygga ett jämställt Finland

Återinförande av den subjektiva rätten till dagvård, en förnyelse av translagen och en reform av sexualbrottslagstiftningen så att definitionen av våldtäkt baseras på samtycke samt en länge efterlängtad familjeledighetsreform är några av Svenska Kvinnoförbundets målsättningar som finns med i det nya regeringsprogrammet.

Dags för ett jämställt Europa!

Det finns idag en djup spricka mellan de EU-medlemsländer som står upp för humanism och demokrati och de som systematiskt kränker rättsstaten och medborgarnas rättigheter och vägrar ta ansvar för asylsökande.

Det är dags för 100 kvinnor i riksdagen!

Med nuvarande takt har vi en jämställd riksdag först år 2060. Så här kan vi inte ha det! Det ska sitta minst lika många kvinnor som män i riksdagen, säger Anna Jungner-Nordgren, Svenska Kvinnoförbundets ordförande.

Barnskötare är guld värda

Nu behövs åtgärder för att möjliggöra fortbildning av barnskötare. Fortbildning på svenska måste garanteras! säger Ulla Achrén.

Normkritik kan rädda liv

Fler flickor känner sig stressade i skolan, fler pojkar får sämre betyg. Arbetsmarknaden är könssegregerad. Fler kvinnor sjukskriver sig på grund av utmattning, fler män utsätts för och begår våldsbrott. Normkritik handlar om att ge människan fler möjligheter, inte färre, säger Runa Ismark.

När skolvägen blir en mardröm

Jag vill jobba för ett samhälle där man inte tillåter mobbning eller diskriminering av något slag. Det är viktigt att politikerna står för dessa värderingar, säger Henrik Wickström.

Nolltolerans mot sexuella trakasserier i skolan!

Jag minns de lägre klasserna i grundskolan. När pojkarna började ”ta för sig”. Tafsa, håna tjejen som först fick bröst, smygtitta in i flickornas omklädningsrum. Det är då skyddet mot sexuella trakasserier måste fungera. Och det ska inte vara någon skillnad på personens kön, alla har rätt till sin integritet, säger Fredrika Åkerö.

Jag vill ha en intersektionell feminism!

I vårt jämställdhetsarbete behöver vi se de olika maktordningarna i vårt samhälle och jobba intersektionellt. Vi måste bekämpa alla former av orättvisor om vi ska nå jämlikhet, säger Ramieza Mahdi.