Din kropp - du bestämmer

28.05.2018 kl. 15:34
Den grundläggande rätten att bestämma över sin egen kropp får inte hotas i ett modernt och fritt samhälle. Det är inte en åsiktsfråga, utan en fråga om mänskliga rättigheter som under inga omständigheter får prutas på, säger Anna Jungner-Nordgren, förbundsordförande.

Uttalande 28.5.2018

I helgen kunde Svenska Kvinnoförbundet glädjas med sina irländska systrar som efter idogt kämpande äntligen vunnit kampen om laglig rätt till abort. Kort efter att resultatet av folkomröstningen på Irland stod klart kommenterade Finlands utrikesminister Timo Soini frågan på sin blogg med att ”världen blir märklig om man måste försvara det att man försvarar rätten till liv”.

Det är en skam att vårt lands utrikesminister kommer med uttalanden som inte bara klart och tydligt avviker från Finlands officiella linje utan också är direkt kvinnofientliga.

Den grundläggande rätten att bestämma över sin egen kropp får inte hotas i ett modernt och fritt samhälle. Det är inte en åsiktsfråga, utan en fråga om mänskliga rättigheter som under inga omständigheter får prutas på. Din kropp – du bestämmer. På den linjen fortsätter Svenska Kvinnoförbundet, idag och imorgon.

Anna Jungner-Nordgren
ordförande, Svenska Kvinnoförbundet