Naisen paikka ei ole keittiössä, se on politiikassa

04.12.2018 kl. 11:48
Uskon, että naisten poliittisen aktiivisuuden ja osallistumisen lisääminen muuttaa maailmaa ja auttaa lopettamaan naisiin kohdistuvan väkivallan ja häirinnän, Anna Jungner-Nordgren kirjoittaa.

Tekstin kirjoittaja: Anna Jungner-Nordgren
Teksti on julkaistu alun perin Demon nettisivuilla 4.12.2018

Naisen paikka ei ole keittiössä, se on politiikassa

On taas se aika vuodesta, jolloin saamme olla kiitollisia ja ylpeitä valtiostamme, itsenäisyydestämme ja siitä matkasta, jonka Suomi on kulkenut vuoden 1917 itsenäisyysjulistuksensa jälkeen. Suomi on säilyttänyt demokratiansa läpi toisen maailmansodan ja kylmän sodan ja siitä on tullut globaalisti vaikutusvaltainen toimija.

Vapaat vaalit ja poliittiset puolueet eivät yksin riitä takaamaan aitoa demokratiaa. Siihen tarvitaan kansalaisten halua nähdä kanssaihmiset tasa-arvoisina itsensä kanssa. Madeleine Albrightin sanoin: ”Kehitys ei ole mahdollista ilman demokratiaa. Demokratia ilman naisia on mahdotonta”. Naisten osallistuminen ei ole ainoa tekijä, mutta se on elintärkeä sellainen vastuullisen, läpinäkyvän ja reagointikykyisen demokratian rakentamisessa.

Politiikassa naiset nostavat esiin asioita, joita toiset katsovat läpi sormien, vievät läpi lakialoitteita, joita toiset vastustavat ja pyrkivät estämään väärinkäytöksiä, joita toiset eivät huomio. Kun naiset pääsevät osallistumaan rauhanprosesseihin on rauhansopimuksen saavuttaminen todennäköisempää. Tutkimusten mukaan mitä enemmän naisia valitaan poliittisiin toimiin, sitä enemmän päätöksenteko keskittyy elämänlaatuun ja heijastaa perheiden, naisten ja vähemmistöjen prioriteetteja.

Ei kuitenkaan ole yllättävää, että politiikassa naiset joutuvat ylittämään valtavia esteitä. Liian usein naisia kehotetaan jättäytymään vaalikamppailusta, liian usein häirintä on palkkio politiikassa toimimisesta. Luin äskettäin artikkelin, jonka mukaan ympäri maailman puolet politiikassa toimivista naisista ovat joutuneet vakavien uhkasten kohteeksi. Heidät on uhattu väkivallalla, jopa raiskauksella ja kuolemalla.

Oletan, että meillä Pohjoismaissa häirintä on enemmän henkistä kuin fyysistä. Mutta kuinka vakuutamme kanssasisaremme, että heidän paikkansa on politiikassa, jos naisviha ja seksismi on jokapäiväistä?

Toivon, että kun edessämme on vaalivuosi, kaikkien puolueiden listoilla puolet ehdokkaista on naisia. Uskon, että naisten poliittisen aktiivisuuden ja osallistumisen lisääminen muuttaa maailmaa ja auttaa lopettamaan naisiin kohdistuvan väkivallan ja häirinnän.

Naisten paikka on politiikassa. Niin ehdokkaina, päätöksentekijöinä kuin äänestäjinä.

Anna Jungner-Nordgren
Puheenjohtaja, Svenska Kvinnoförbudet