Bild på Sari Somppi

Sari Somppi: Sexistiska målningar är ett hot mot jämställdheten

31.01.2020 kl. 15:47
Idag öppnar en ny dansk krogkedja i Vasa med sexistiska målningar på väggen. En av målningarna illustrerar bland annat en lättklädd kvinna som poserar och en äldre man som leende tittar henne under kjolen. Sari Somppi från Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse ställer sig kritisk till målningarna.

Uttalande 31.1.2020

Idag öppnar en ny dansk krogkedja i Vasa med sexistiska målningar på väggen. En av målningarna illustrerar bland annat en lättklädd kvinna som poserar och en äldre man som leende tittar henne under kjolen. Sari Somppi från Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse ställer sig kritisk till målningarna.

- Man har försökt använda sig av humor i målningarna, men totalt misslyckats. Detta är inte nutid och passar inte in i vårt samhälle år 2020. Bilder av detta slag skadar och motverkar jämställdheten samt är könsdiskriminerande, säger Somppi.

Bilder och målningar med sexistiskt innehåll påverkar oss även på ett undermedvetet plan.

- Dessa föreställningar är skadliga för både kvinnor och män. De påverkar hur vi beter oss mot varandra i det offentliga rummet. De påverkar även hurudana roller som förväntas av kvinnor och män, säger Somppi.

Vi lever i en tid där sexualbrotten ökar. Somppi har erfarenhet av att arbeta med män som är skyldiga till sexualbrott. Hon känner till att brott mot den sexuella självbestämmanderätten börjar med hur vi tänker angående sexualitet. Även forskning stöder detta.

- Finlands lagstiftning definierar vad som är sexualbrott och vilka brott som kränker vår självbestämmanderätt. Hit hör bland annat sexuellt antastande som målningarna förmedlar. Forskning visar att sexistiska bilder bidrar till ökat våld mot kvinnor samt sexuella trakasserier, säger Somppi.

Somppi tror att både män och kvinnor vill se en framtid där det inte förekommer förnedrande konst och där jämställdhet och allas kroppsliga självbestämmanderätt är viktiga mänskliga rättigheter.

För mer information:
Sari Somppi