Dags för jämställdhet i försvaret

19.03.2019 kl. 17.00 – 19.00

Dags för jämställdhet i försvaret
med Elisabeth Rehn och Elli Flén

Hur kan vi uppnå jämställdhet i försvaret? Hur skulle en jämlik värnplikt kunna se ut? Behövs en medborgarplikt för alla?

Välkommen på seminariet Dags för jämställdhet i försvaret på jämställdhetsdagen, tisdagen den 19.3.2019 kl. 17.00 i festsalen på G18, Georgsgatan 18, Helsingfors.

Anmäl dig senast 14.3. här

Seminariet lyfter fram möjligheter och behovet av ökad jämställdhet i försvaret. Vi får ta del av kvinnornas väg till dagens situation i Finland - hur vi fått kvinnor både som fredsbevarare och till armén, men alltid som frivilliga.

Talare:

Inledning
Anna Jungner-Nordgren (moderator), ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Måste kvinnor alltid vara frivilliga?
Elisabeth Rehn, minister

Allmänna rättigheter och selektiva skyldigheter - varför den allmänna värnplikten på riktigt bör bli allmän
Elli Flén, kommunikationskonsult, premiärlöjtnant i reserven och fredsbevararveteran

Publikfrågor