Jungner-Nordgren: #Metoo - vägen mot förändring

För att de verkligheter som avslöjades i samband med #metoo ska kunna försvinna till historieböckerna en gång för alla, är vi skyldiga dessa kvinnor, framtidens flickor och kvinnor och de kvinnor som inte gavs möjlighet att yppa sina erfarenheter, att föra en feministisk politik och fortsätta jobba för en omvälvande förändring.

Keskinen: Klimatförändringen är en kamp för global rättvisa

Kampen mot klimatförändringen är en kamp för jämställdhet, barnens rättigheter och global rättvisa. Finland har resurserna att vara en föregångare i att uppnå klimatneutralitet och därför ska det vara en självklarhet att vi tillsammans arbetar för denna målsättning. Det framhöll Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen idag på SFP:s partifullmäktigemöte i Lahtis.

Pekingplattformen – 25 års kamp för kvinnors rättigheter

Idag gästbloggar Anniina Vainio, organisationschef på Kvinnoorganisationernas Centralförbund, om Pekingplattformen och medborgarorganisationernas Peking +25 rapport.

Westerholm: Dags att definiera våldtäkt utifrån bristande samtycke

Idag för riksdagen en remissdebatt om medborgarinitiativet om att definiera våldtäkt utifrån avsaknad av samtycke. Anita Westerholm, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet, vill se en lagändring som tydligt signalerar att den sexuella självbestämmanderätten inte under några omständigheter får kränkas.

Backgren: Familjeledigheterna måste svara bättre på företagarnas behov

Vi har inte råd med ett familjeledighetssystem som gör att kvinnor tvekar inför att bli företagare av oro för hur det ska gå att kombinera med föräldraskap, säger Backgren idag på företagarnas dag.

Jungner-Nordgren: Finland borde sänka tampongskatten

Det blir ingen sänkning av den så kallade tampongskatten, sade finansminister Mika Lintilä till tidningen Keskisuomalainen i helgen. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren säger att det är ojämställd skattepolitik att nödvändiga hygienprodukter som mensskydd beskattas enligt den högsta skattesatsen.

Backgren efterlyser paradigmskifte i arbetslivet

För att utveckla ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle i enlighet med det nya regeringsprogrammets målsättningar krävs vissa paradigmskiften. Ett är synen på arbetets upplägg. Det här sade Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren på SFP:s partidag i Vasa.

Jungner-Nordgren: Tillsammans kan vi bygga ett jämställt Finland

Återinförande av den subjektiva rätten till dagvård, en förnyelse av translagen och en reform av sexualbrottslagstiftningen så att definitionen av våldtäkt baseras på samtycke samt en länge efterlängtad familjeledighetsreform är några av Svenska Kvinnoförbundets målsättningar som finns med i det nya regeringsprogrammet.

Keskinen välkomnar initiativet att utreda anonyma rekryteringar

För att produktiviteten ska öka krävs nationella satsningar på att främja jämställdheten på den finländska arbetsmarknaden. Det konstaterade Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen på SFP:s partidag i Vasa.

Westerholm: Finlands abortlagstiftning måste förnyas

Tänk att vi ännu år 2019 inte har fri aborträtt, utan att vissa kriterier måste uppfyllas. Här måste vi kämpa för förändring - kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp ska alltid gå först, säger Westerholm.