Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Stoppa sexuella trakasserier och sexismen!

Nu senast har sexuella trakasserier, förminskande av kvinnor och kvinnofientligheten inom räddningsväsendet i Finland skakat oss. Sexuella trakasserier på arbetsplatsen är tyvärr inte ovanligt, och kvinnor har betydligt fler erfarenheter av sexuella trakasserier på arbetsplatserna än män. I dagens HBL skriver förbundsordförande Anita Westerholm om sexuella trakasserier på arbetsplatsen och vad vi kan göra för att nå verklig jämställdhet.
Bild på Ann-Helen Saarinen

Ann-Helen Saarinen: Droppen som fick bägaren att rinna över

I dagens blogginlägg skriver Ann-Helen Saarinen, medlem i Svenska Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott, om vårdkrisen, arbetsvillkoren och lönerna inom den kvinnodominerade vårdbranschen i skuggan av coronapandemin.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi ställer upp i välfärdsområdesvalet

Social- och hälsovården består av ett brett spektrum av ärenden och de framtida fullmäktige inom Österbottens välfärdsområde kommer att fatta beslut i många frågor som berör oss alla från vaggan till graven. Den här stora reformen har som mål att främja och upprätthålla befolkningens välfärd och hälsa.
Bild på Sari Somppi

Sari Somppi ställer upp i välfärdsområdesvalet

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande och stadsstyrelsemedlem i Vasa Sari Somppi ser det som oerhört viktigt att alla ska kunna lita på att få en trygg vård var man än bor. Somppi kandiderar därför i det kommande välfärdsområdesvalet som äger rum den 23 januari 2022.
Bild på Nina Stubb, medlem i Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott

Nina Stubb: FN, kvinnorna, freden och säkerheten

Idag på FN:s 76:e födelsedag skriver Nina Stubb, medlem i Kvinnoförbundets internationella utskott, ett blogginlägg om FN:s styrkor och svagheter, resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet och om hur agendan kan framskrida genom enskilda, individuella möten.
Bild på Ramieza Mahdi med texten Trygga kvinnors lika tillgång till klimatsmart jordbruk!

Ramieza Mahdi: Trygga kvinnors lika tillgång till klimatsmart jordbruk!

Vi måste integrera jämställdhet inom jordbruket och stärka kvinnors delaktighet i planeringsprocessen, säger vice ordförande Ramieza Mahdi idag på internationella landsbygdskvinnors dag.

Ramieza Mahdi: Vi måste flytta fokus från offer till förövare

Det är chockerande att vi ännu år 2021 talar om flickors och kvinnors val av kläder och skuldbelägger dem för att de blir utsatta för sexuella trakasserier. Har vi inte kommit längre än så?
Bild på Anita Westerholm och texten Abort ska vara laglig, tillgänglig och säker för alla kvinnor

Westerholm: Abort ska vara laglig, tillgänglig och säker för alla kvinnor

Idag den 28 september infaller den internationella dagen för säkra aborter – International Safe Abortion Day. Idag samlas försvarare av kvinnors rättigheter runt om i världen för att fira framgångar för kvinnors rätt till sina egna kroppar, och för att fortsätta kämpa i de länder där rättigheterna har inskränkts eller saknas helt och hållet.
Bild på Anita Westerholm

Westerholm: Jämställd välfärd, närservice och service på svenska viktiga frågor i välfärdsområdesvalet

Finland förbereder sig på det första välfärdsområdesvalet som hålls den 23 januari. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm, som även är stadsstyrelseordförande i Raseborg, har idag nominerats till kandidat i välfärdsområdesvalet i Västra Nyland.
Bild på Ramieza Mahdi

Mahdi: Kvinnor måste få inflytande i fredsprocesser

Idag på FN:s internationella fredsdag skriver Ramieza Mahdi om FN:s nyaste rapport "Our Common Agenda" samt om behovet av att stärka kvinnors inflytande inom fred och säkerhet.