Månadens kvinnoförbundare: Sigrid Heinricius

01.12.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Vasa presenterar Sigrid Heinricius, månadens kvinnoförbundare i december.

Sigrid Heinricius

Sigrid Heinricius, f. Theslöf, föddes 1874 i Kajana. Hon gick en tid i Svenska flickskolan i Uleåborg och fortsatte därefter med självständiga språkstudier. Hon gifte sig 1892 med lektorn vid finska lyceet i Uleåborg P. A. Heinricius. Paret flyttade till Vasa där Sigrid bl.a. arbetade som journalist på Vasabladet. 1912 flyttade de till Helsingfors där Sigrid fortsatte med det journalistiska arbetet, nu på Hufvudstadsbladet.

Sigrid var intresserad av samhällsfrågor. Under flera år var hon ordförande i Marthaföreningens Vasa filialförbund, vars verksamhet hon organiserade. Hon reste runt i hela Österbotten och höll föredrag. Hon tog också tillsammans med Viola Furuhjelm initiativ till grundandet av Vasa kvinnoklubb, den 10 september 1905, verksam till 1915. Den återuppstod 1920 som Vasa svenska kvinnoklubb. Under ofärdsåren deltog hon i kampen mot förryskningen och var en av undertecknarna till rösträttsadressen, som sändes från Vasa till det stora rösträttsmötet i Helsingfors 1904.

I Helsingfors fortsatte hon arbeta för kvinnofrågor i Kvinnoförbundet Unionen. Hon skrev ett flertal böcker bl.a. Upptåg och äfventyr berättade av S.H., 1904. Utan vapen: Tidsbild, 1907. Österbotten: Lifsbilder och sagolåtar, 1909. Nationalitetsidéns genombrott vid scenerna i Sverge och Norge, 1915.  Sagolandet eller Féernas alfabet, 1916. Sigrid Heinricius dog i Helsingfors 1925.

Berit Öhman
Vasa 15.1.2017