Jungner-Nordgren: Bra att Torvalds tar ställning för jämställdhet

14.12.2017 kl. 15:52
- Den största fördelen med den livliga diskussionen om sexuella trakasserier är att från och med nu behöver inte en enda kvinna längre säga "Gör ingenting". Jag tror att höstens initiativ mot sexuella trakasserier och övergrepp kommer att medföra verklig förändring, säger Torvalds.

Pressmeddelande 14.12.2017

Sexuella trakasserier och övergrepp fortsätter att diskuteras i den offentliga debatten, också bland presidentkandidaterna. SFP:s presidentkandidat Nils Torvalds sade under MTV3:s presidentvalsdebatt att han inte är förvånad över hur utbrett problemet med sexuella trakasserier är i Finland. Torvalds delade med sig av sina egna erfarenheter som chef, då en kvinnlig anställd berättade att hon drabbats av grova sexuella trakasserier. Han frågade kvinnan vad han kunde göra i situationen, hon svarade "Gör ingenting."

- Den största fördelen med den livliga diskussionen om sexuella trakasserier är att från och med nu behöver inte en enda kvinna längre säga "Gör ingenting". Jag tror att höstens initiativ mot sexuella trakasserier och övergrepp kommer att medföra verklig förändring.

Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren gläds åt att #metoo-kampanjen och #dammenbrister ges utrymme i presidentvalskampanjen.

- Nils Torvalds har tidigare tagit ställning för att det är hög tid att männen tar ansvar för att förhindra sexuella trakasserier. Finland behöver en president som är en stark värdeledare och som klart och tydligt tar ställning för jämställdhet.

För mer information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren