Karin Palmén ställer upp i riksdagsvalet

20.10.2018 kl. 14:06
- Nu behövs mod och hopp. Finland behöver orädda beslutsfattare för att fatta de beslut som ännu kan rädda världen. De stora klimatdåden kan inte längre vänta, säger Karin Palmén som ställer upp som kandidat för SFP i Helsingfors i riksdagsvalet 2019.

Pressmeddelande 20.10.2018
Svenska Kvinnoförbundet

Karin Palmén ställer upp i riksdagsvalet

I sin riksdagskampanj för Palmén bl.a. fram att Finland i snabb takt ska slopa stöden till fossila bränslen, bevara och öka kolsänkorna, göra Finland fossilfritt senast 2035 och göra stora satsningar på förnybar energi, cirkulär ekonomi, forskning och innovation. Det är beslutsfattarnas ansvar att både våga fatta obekväma men långsiktiga beslut och att medborgarna informeras om klimatförändringen och om hur man kan leva hållbart. Det måste bli dyrt att vara klimatovänlig och lätt att välja rätt, säger Palmén.

- De närmaste åren och besluten är avgörande för att mänskligheten ska överleva. Det är viktigt att dessa omvälvande beslut genomsyras av medmänsklighet och rättvisa och baserar sig på fakta, konstaterar Palmén.

Karin Palmén är en 34-årig samhällsvetare, socialpsykolog och småbarnsförälder som efter ett gott kommunalval nu siktar mot riksdagen. Palmén är medlem i SFP:s fullmäktigegrupp och medlem i svenska sektionen för fostran och utbildning samt förbundsstyrelsemedlem för Svenska Kvinnoförbundet. Miljö, jämlikhet och utbildning är Palméns viktigaste teman i riksdagsvalet.

Mera info:

Karin Palmén