Jungner-Nordgren vill leda Svenska Kvinnoförbundet till två valvinster

07.02.2019 kl. 13:14
Anna Jungner-Nordgren ställer sig till förfogande för omval som Svenska Kvinnoförbundets ordförande. Hon har framgångsrikt lett förbundet sedan år 2015.

Pressmeddelande 7.2.2019

Jungner-Nordgren vill leda Svenska Kvinnoförbundet till två valvinster

Anna Jungner-Nordgren ställer sig till förfogande för omval som Svenska Kvinnoförbundets ordförande. Hon har framgångsrikt lett förbundet sedan år 2015.

- Vi har två synnerligen viktiga val i vår. Jag vill gärna fortsätta lotsa förbundet till valsegrar och bidra till att jämställdhetsfrågorna är starkt framme i den politiska debatten i såväl riksdagsvals- som EU-valskampanjen, säger Jungner-Nordgren.

Enligt Jungner-Nordgren har Svenska Kvinnoförbundet skapat en god grund för framgångsrika val genom att föra en aktiv feministisk politik.

- Svenska Kvinnoförbundet har under de senaste åren lyckats förnya sig på många sätt, vi har attraherat många nya medlemmar och vi har fortsatt lyfta de viktiga frågorna om jämställdhet, jämlikhet och mänskliga rättigheter. Jag är inte klar med detta, jag har ännu mycket att ge, säger Jungner-Nordgren.

Jungner-Nordgren som också siktar på en plats i Europaparlamentet i EU-valet i maj anser att det är viktigt att Kvinnoförbundet helhjärtat ska kunna koncentrera sig på valkampanj under våren.

- Svenska Kvinnoförbundets målsättning är att våra feministiska kandidater sitter med vid de bord där besluten fattas i såväl riksdagen som i EU-parlamentet. Jämställdheten har gått bakåt i Finland under den här regeringsperioden, det här vill vi få ett stopp på. Inför riksdagsvalet lyfter vi speciellt upp trygghet, en jämställd familjepolitik och jämlik vård och hälsa i vår kampanj, säger Jungner-Nordgren.

- Det behövs starka försvarare av flickors, kvinnors och minoriteters rättigheter, Svenska Kvinnoförbundet är en av dem. Jag är motiverad att fortsätta arbetet för att göra Finland till världens mest jämställda land, säger Jungner-Nordgren.

Svenska Kvinnoförbundet väljer ordförande på årsmötet den 23-24.3.2019 i Esbo.

För mer information:
Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren