Nolltolerans mot sexuella trakasserier i skolan!

19.03.2019 kl. 09:47
Jag minns de lägre klasserna i grundskolan. När pojkarna började ”ta för sig”. Tafsa, håna tjejen som först fick bröst, smygtitta in i flickornas omklädningsrum. Det är då skyddet mot sexuella trakasserier måste fungera. Och det ska inte vara någon skillnad på personens kön, alla har rätt till sin integritet, säger Fredrika Åkerö.

Texten är skriven av Fredrika Åkerö, riksdagskandidat i Nylands valkrets, som en del av Kvinnoförbundets kampanj #dagsförjämställdhet. Du hittar vårt riksdagsvalsprogram här.

NU VISAR VI VAR GRÄNSEN GÅR – NOLLTOLERANS MOT SEXUELLA TRAKASSERIER I SKOLAN!

Vi skrattar. Ibland gråter vi. Allvarliga samtal, vi får prata ut, vara oss själva.

Det är helkväll med tjejerna. God mat, några glas vin eller öl.

- Är klockan redan elva? Jag måste ännu byta kläder. Vem ringer taxin?

Hur många gånger har jag inte tänkt efteråt att det var roligast på förfesten hemma? Men av någon orsak lockar ändå krogen. Att träffa andra människor och dansa.

När jag började gå på krog skapade vi tjejer ofta en ring när vi ville dansa. Det blev som en sorts skyddsring, fast jag inte tänkte så mycket på det då. För vi visste att i något skede av kvällen skulle en eller flera killar komma väldigt nära på dansgolvet. Jag kan tänka att okej, vill en kille ha kontakt med en tjej så är det ett sätt att göra det på. Men väldigt ofta, när hon tydligt visade och sedan sade att hon inte är intresserade, så fortsatte han ändå. En del nöjer sig inte med att komma nära, utan tar också i fysiskt. Det kan handla om en hand på rumpan, händer på brösten, ett skrev som gnuggar sig mot nedre delen av kroppen eller en hand upp mellan benen…

Vi måste förebygga det här beteendet, och det arbetet börjar redan i grundskolan. Svenska Kvinnoförbundet vill stärka skyddet mot sexuella trakasserier i skolorna. Alla barn och unga har rätt till en trygg skola. Det ska råda nolltolerans mot sexuella trakasserier och diskriminering inom utbildningen. Vi vill säkra en trygg inlärningsmiljö för alla genom trakasseriombud på alla skolor, våldsförebyggande arbete med fokus på maskulinitetsnormer samt utbildningsinsatser till lärare, studie­ och yrkeshandledare och andra anställda.

Jag minns de lägre klasserna i grundskolan. När pojkarna började ”ta för sig”. Tafsa, håna tjejen som först fick bröst, smygtitta in i flickornas omklädningsrum. Det är då skyddet mot sexuella trakasserier måste fungera. Och det ska inte vara någon skillnad på personens kön, alla har rätt till sin integritet.

Och nej, han gör det inte för att han tycker om mig. Han gör det för att testa var gränsen går, för att han tror det förväntas av honom som pojke/man, för att han inte förstår bättre eller för att han tror han har rätt att göra så. Det är då vi vuxna måste ta det på allvar och visa var gränsen går.

När jag för något år sedan var på en konsert med ett gäng kvinnor, och samma grej upprepade sig som jag beskrev tidigare, sade vi ifrån. Metoo-rörelsen hade gett oss styrka, och tillsammans stod vi upp för vår rätt till fysisk integritet på dansgolvet. Jag kände mig så befriad. Så här ska det vara tänkte jag. Äntligen.

Fredrika Åkerö
Kandidat i riksdagsvalet 2019 i Nylands valkrets