Kvinnokraft – en kraft att ta på allvar

19.03.2018 kl. 11:28
Kvinnokraft är en kraft att ta på allvar. Svenska Kvinnoförbundet kommer att vara lika orädd, ettrig och aktiv som Minna Canth var på sin tid, säger förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren.

Texten är skriven av Anna Jungner-Nordgren, ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Kvinnokraft – en kraft att ta på allvar

I dag är den officiella dagen för jämställdhet, en dag som vi firar till minnet av Minna Canth. Hon var den första finskspråkiga, kvinnliga journalisten och en viktig samhällspåverkare. Orädd uttryckte hon sina åsikter och skrev både tidningsartiklar, brev och skönlitteratur. Hon brann för många radikala eller känsliga frågor och bland dem fanns frågan om kvinnors ställning.

Minna Canth och andra bildade kvinnor, som senare kom att kallas Kuopios kvinnointelligens, träffades regelbundet hemma hos Canth, för att diskutera tankar och idéer. Genom sina ställningstaganden och sin verksamhet påverkade de i språk-, skol-, nykterhets- och kvinnofrågor. Det var t.ex. tack vare denna grupp som frågan om kvinnors rösträtt togs upp i riksdagen redan 1897.

Den här kvinnokraften som Minna Canth och andra feminister före oss uppvisat måste vi förvalta. Vi ska fortsätta i samma fotspår och vara lika orädda som hon och andra föregångare varit. Och även om jag är jävig så måste jag få säga att jag tycker att Svenska Kvinnoförbundet lyckats väl i att fortsätta på den här vägen.

Svenska Kvinnoförbundet är en politisk aktör att räkna med. I höstas lyfte vi frågan om att kön borde införas som en skärpningsgrund i strafflagen. Vi fick medhåll av SFP: s partiordförande, riksdagsledamot Anna-Maja Henriksson som nyligen lämnade in en lagmotion om detta. Svenska Kvinnoförbundet har också engagerat sig i frågor som t.ex. behovet av en ambitiös familjeledighetsreform, behovet av en samtyckeslagstiftning i Finland och lönegapet mellan kvinnor och män. Vi har också jublat över att moderskapslagen äntligen roddes i land i Finland och vi har satt ner foten mot sexuella trakasserier.

En ledstjärna för oss är ett samhälle där jämställdhet råder genom att en mångfald av kvinnor får plats och där ett brett spektrum av jämställdhetsfrågor lyfts upp. Mänskliga rättigheter, mångfald och inkludering är något vi jobbar för, oavsett könsidentitet, sexuell läggning eller härkomst. Svenska Kvinnoförbundet vill att Finland ska ha en human flykting- och invandringspolitik.

Vi har en tuff politisk period framför oss med tre val på kommande. Under alla dessa val kommer vi att jobba hårt för att jämställdhet och feminism ska finnas högt på agendan och för att valrörelserna ska ha feministiska förtecken. För att vi ska kunna bygga ett välmående samhälle behövs ett jämställdhetsperspektiv!

Det kommer att bli tufft, det kommer att vara tungt men vi har varandra. För mig är Svenska Kvinnoförbundet en plats för kvinnor att hämta kraft och inspiration, att dela med sig av kunskap och erfarenhet. Svenska Kvinnoförbundet är en plattform där vi tillsammans gör politik och förändrar samhället. Så länge världen är ojämställd behöver vi kvinnofrämjande lösningar och vi behöver rum där vi samlas och peppar varandra.

Jag är säker på att Svenska Kvinnoförbundet kommer att gå till alla tre val med ett stort systerskap och en stark gemenskap. Svenska Kvinnoförbundets kandidater lyfter varandra – vi ger varandra styrka och stöd. Kvinnokraft är en kraft att ta på allvar. Svenska Kvinnoförbundet kommer att vara lika orädd, ettrig och aktiv som Minna Canth var på sin tid.

Och förstås kommer vi som förbund att fortsätta göra allt för att stöda kandidater, stödtrupper och medlemmar. Under året har vi t.ex. ordnat kurser i feministiskt självförsvar och härskartekniker. Under den kommande verksamhetsperioden planerar vi även att ordna ett seminarium om jämställdhetsbudgetering, vilket är ett sätt att ge våra politiker nyttiga verktyg att främja jämställdhet på vilka positioner de än sitter. Vi kommer också att ordna ett seminarium om kvinnors pensioner och vi kommer att fortsätta lyfta #metoo och arbeta mot sexuella trakasserier. En första chans att diskutera sexuella trakasserier har du redan på lördag, då vi ordnar ett seminarium om det i samband med vårt årsmöte i Åbo. Jag hoppas vi ses där!

P.S. Noterade du vår nya t-skjorta #kvinnokraft som jag bär på bilden? En sådan kommer du att ha möjlighet att köpa - mer information följer inom kort. D.S.

Anna Jungner-Nordgren