Jungner-Nordgren vill fortsätta leda Svenska Kvinnoförbundet

03.02.2018 kl. 11:11
- Jag vill också att Finland tillsammans med de övriga nordiska länderna ska gå i bräschen i arbetet med att nå FN:s hållbarhetsmål, Agenda 2030, särskilt mål 5 om jämställdhet. Norden har alla förutsättningar att leda jämställdhetsutvecklingen globalt, säger Jungner-Nordgren.

Pressmeddelande 3.2.2018

Anna Jungner-Nordgren (Helsingfors) ställer sig till förfogande för omval som Svenska Kvinnoförbundets ordförande. Jungner-Nordgren har lett förbundet sedan år 2015.

- Vi har tre viktiga val på kommande inom kort i Finland: landskapsvalet, riksdagsvalet och Europaparlamentsvalet. Jag vill vara med och lyfta fram viktiga jämställdhetsfrågor i valrörelserna och föra fram kvinnor på nomineringslistorna till valen.

Som ordförande för Svenska Kvinnoförbundet skulle Jungner-Nordgren fortsätta arbeta för en genomgripande familjeledighetsreform, men också lyfta frågor som rör kvinnors pensioner, sexualbrottslagstiftningen och arbetet mot sexuella trakasserier.

- Initiativtagarna bakom #metoo och #dammenbrister lyfte katten på bordet en gång för alla, nu är det politikernas jobb att se till att problemen med sexuella trakasserier inte glöms bort, säger Jungner-Nordgren.

- Jag vill också att Finland tillsammans med de övriga nordiska länderna ska gå i bräschen i arbetet med att nå FN:s hållbarhetsmål, Agenda 2030, särskilt mål 5 om jämställdhet. Norden har alla förutsättningar att leda jämställdhetsutvecklingen globalt.

Svenska Kvinnoförbundet har under de senaste åren haft en mycket utåtriktad verksamhet och lyft upp teman som t.ex. hedersvåld- och förtryck.

- Jag vill naturligtvis fortsätta med denna verksamhet som når helt nya grupperingar, men samtidigt ska vi också ta hand om det egna fältet. Jag vill att vi stärker våra lokalavdelningar i deras verksamhet och därigenom våra medlemmar, i alla regioner. Det är tillsammans som vi är starka och får feministisk samhällsförändring till stånd, säger Jungner-Nordgren.

Förbundsordförande väljs på Kvinnoförbundets årsmöte som hålls 24-25.3 i Åbo.

För mer information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren