Anna Jungner-Nordgren fortsätter leda Svenska Kvinnoförbundet

25.03.2018 kl. 00:30

Pressmeddelande 25.3.2018

Anna Jungner-Nordgren fortsätter leda Svenska Kvinnoförbundet

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte valde under söndagen nytt presidium för det kommande verksamhetsåret. Anna Jungner-Nordgren omvaldes enhälligt till förbundsordförande. Hon poängterar att nu då Finland står inför landskaps-, riksdags- och Europaparlamentsval behövs gemensamma feministiska krafter mer än någonsin.

- Vi kommer att gå till alla tre val med ett stort systerskap och en stark gemenskap. Svenska Kvinnoförbundets kandidater lyfter varandra – vi ger varandra styrka och stöd. Kvinnokraft är en kraft att ta på allvar, säger Jungner-Nordgren.

- Kvinnoförbundet behövs i de kommande valrörelserna. Vi är en stark och högljudd röst för en ambitiös familjeledighetsreform, förebyggandet av sexuella trakasserier och jämställdhet som en del av och förutsättning för Agenda 2030, säger Jungner-Nordgren.

Ann-Sofi Backgren från Korsnäs och Tiina Kujala från Esbo återvaldes till vice ordförande. Lotta Keskinen från Helsingfors valdes till ny vice ordförande efter Katinka von Kraemer som inte stod till förfogande för omval.

För mera information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren