Trygghet och familjeledighets-reformen i topp

22.01.2019 kl. 09:27

Pressmeddelande 22.1.2019

Trygghet och familjeledighetsreformen i topp på Svenska Kvinnoförbundets agenda

- Det behövs starka försvarare av flickors, kvinnors och minoriteters rättigheter, Svenska Kvinnoförbundet är en av dem. Vårt valprogram för riksdagsvalet presenterar en plan för hur Finland ska bli världens mest jämställda samhälle. Nu lyfter vi fram den feministiska politiken i strålkastarljuset, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Svenska Kvinnoförbundets valprogram har ett tydligt fokus på trygghet, familjeledigheter, jämställd vård och hälsa. Enligt Jungner-Nordgren är det dags att jämställdhet igen blir en del av den politiska agendan i Finland.

Regeringens nedskärningar och beskattningspolitik har drabbat speciellt kvinnor, i synnerhet dem som är i en särskilt utsatt ställning.

Vi måste kämpa för att ta tillbaka den mark vi har förlorat och fortsätta det över hundraåriga arbetet för jämställdheten. Det behövs nya krafttag i arbetet för kvinnors och flickors rättigheter!

– Vi ska skapa ett tryggare och mer jämställt samhälle, för alla. Det är dags för en samtyckeslag och att äntligen avsätta tillräckliga resurser för att förebygga och bekämpa könsbaserat våld och sexuella trakasserier.

Det behövs en anpassning av lagstiftningen för att stärka flickors och kvinnors skydd mot näthat.

– Vi måste bekämpa hatprat och hatbrott på ett jämställt sätt, säger Jungner-Nordgren.

Den snabba digitala utvecklingen har medfört nya utmaningar med påföljden att nuvarande lagstiftning sackar efter.

- Vi föreslår att kön införs som en skärpningsgrund i strafflagen. Vi vill också att trakasserier och kränkningar av den personliga integriteten via internet och sociala medier ska definieras som sexuellt antastande, säger Jungner-Nordgren.

Svenska Kvinnoförbundet förespråkar en ny, flexibel föräldraledighet med förlängd pappaledighet enligt 6+6+6-modellen, satsningar på ungdomars psykiska hälsa och förnyad translagstiftning för att garantera transpersoners fulla mänskliga rättigheter i Finland.

- Vi är beredda att genomföra de liberala reformer som Finland behöver för att skapa jämlikhet och jämställdhet, säger Jungner-Nordgren.

Hela valprogrammet finns här:

För mer information:
Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren