Mål för regeringsperioden
2019-2023

Det behövs nya krafttag i arbetet för kvinnors och flickors rättigheter! I Svenska Kvinnoförbundets mål för regeringsperioden 2019-2023 kan du läsa alla våra krav för nästa regering. Det dags att jämställdhet igen blir en del av den politiska agendan i Finland.

Svenska Kvinnoförbundet förespråkar en ny, flexibel föräldraledighet med förlängd pappaledighet enligt 6+6+6-modellen, satsningar på ungdomars psykiska hälsa och förnyad translagstiftning för att garantera transpersoners fulla mänskliga rättigheter i Finland.

Vi är beredda att genomföra de liberala reformer som Finland behöver för att skapa jämlikhet och jämställdhet!

Backgren: Vi måste ta tillvara kvinnliga företagares potential

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har idag gett vice ordförande Ann-Sofi Backgren från Korsnäs förnyat förtroende. Backgren har fungerat som en av förbundets tre vice ordförande sedan 2016.

Keskinen: De kommande regeringsförhandlingarna är avgörande för jämställdheten

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har idag återvalt Lotta Keskinen från Helsingfors till en av förbundets tre vice ordförande. - Det är ett ärofyllt och viktigt uppdrag att i rollen som vice ordförande representera kvinnoförbundarna - jag är oerhört tacksam för förtroendet, säger Keskinen.

Anna Jungner-Nordgren fortsätter leda Svenska Kvinnoförbundet

- Den viktigaste frågan just nu, vid sidan av klimatfrågan, är förverkligandet av lika rättigheter för alla, oberoende av kön, sexuell läggning eller bakgrund. Det är hög tid att jämställdhet igen blir en del av den politiska agendan i Finland och i Europa, säger Jungner-Nordgren.

Jungner-Nordgren: En hållbar klimatpolitik måste genomsyras av ett jämställdhetsperspektiv

Kvinnor är den grupp som drabbas hårdast av klimatförändringen och därför är det A och O att vi för en klimatpolitik som genomsyras av ett jämställdhetsperspektiv, sade förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren i sitt linjetal på Kvinnoförbundets årsmöte.

Barnskötare är guld värda

Nu behövs åtgärder för att möjliggöra fortbildning av barnskötare. Fortbildning på svenska måste garanteras! säger Ulla Achrén.

Normkritik kan rädda liv

Fler flickor känner sig stressade i skolan, fler pojkar får sämre betyg. Arbetsmarknaden är könssegregerad. Fler kvinnor sjukskriver sig på grund av utmattning, fler män utsätts för och begår våldsbrott. Normkritik handlar om att ge människan fler möjligheter, inte färre, säger Runa Ismark.

När skolvägen blir en mardröm

Jag vill jobba för ett samhälle där man inte tillåter mobbning eller diskriminering av något slag. Det är viktigt att politikerna står för dessa värderingar, säger Henrik Wickström.

Nolltolerans mot sexuella trakasserier i skolan!

Jag minns de lägre klasserna i grundskolan. När pojkarna började ”ta för sig”. Tafsa, håna tjejen som först fick bröst, smygtitta in i flickornas omklädningsrum. Det är då skyddet mot sexuella trakasserier måste fungera. Och det ska inte vara någon skillnad på personens kön, alla har rätt till sin integritet, säger Fredrika Åkerö.

Jag vill ha en intersektionell feminism!

I vårt jämställdhetsarbete behöver vi se de olika maktordningarna i vårt samhälle och jobba intersektionellt. Vi måste bekämpa alla former av orättvisor om vi ska nå jämlikhet, säger Ramieza Mahdi.

Tillåt män som har sex med män att donera blod

Ur ett jämställdhetsperspektiv är det inte rättvist att MSM-personer aldrig får donera blod ifall de lever i ett förhållande, medan resten av befolkningen får donera utan större hinder, säger Viveca Hansson.