Beslut

Anita Westerholm: Vi kräver lönejämställdhet, vi vägrar vänta till år 2100!

Lönegapet mellan kvinnor och män minskar i alltför långsam takt på den finländska arbetsmarknaden. Imorgon, lördag 4 november, är kvinnornas lönedag. Det här betyder att kvinnorna arbetar gratis resten av året jämfört med männen.

Anita Westerholm: Psykiskt våld i nära relationer måste kriminaliseras tydligt i lagstiftningen

Psykiskt våld är den vanligaste orsaken till att man är i kontakt med ett skyddshem eller öppna tjänster. Enligt Statistikcentralens nyaste kartläggning har hälften av alla kvinnor i Finland och 41 procent av männen någon gång upplevt psykiskt våld i en nära relation.

Ann-Helen Saarinen: Lika lön för lika arbete är en grundläggande mänsklig rättighet

I år infaller kvinnornas lönedag i Finland lördagen den 4 november. Svenska Kvinnoförbundet uppmärksammar dagen med ett blogginlägg av Ann-Helen Saarinen om lönejämställdhet och lönesättningen inom kvinno- och mansdominerade branscher. Saarinen är medlem i Svenska Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott.

Ramieza Mahdi: Rasismen ska inte ha en plats i Finland!

Finland är ett av de mest rasistiska länderna i EU, visar en ny undersökning som EU:s byrå för grundläggande rättigheter, FRA, har gjort. Resultaten i rapporten är alarmerande. Nu krävs åtgärder och inte bara ord på papper om att vi ska motarbeta rasism i Finland, säger Ramieza Mahdi, ordförande för Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott.

Pia Sundell: Finland åttonde bäst på jämställdhet i EU

Det europeiska jämställdhetsinstitutet EIGE har offentliggjort jämställdhetsindexet för 2023. Med totala poängen 74,4, där talet 100 beskriver fullständig jämställdhet, placerar sig Finland på en åttonde plats i EU. Det är dags att ta Finland upp till toppen av listan, säger Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.

Pia Sundell ny vice ordförande för Tane

Svenska Kvinnoförbundet gratulerar Pia Sundell som har blivit vald till vice ordförande för Delegationen för jämställdhetsärenden (Tane) för riksdagens mandattid 2023-2027.

Eva-Maria Strömsholm: Förbättra tillgången till gynekologiska undersökningar inom bashälsovården!

Bashälsovården behöver mer kunskap om gynekologiska sjukdomar, och undersökningar för kvinnor med gynekologiska besvär bör erbjudas utan fördröjning, säger Eva-Maria Strömsholm, ersättare i Österbottens välfärdsområdes fullmäktige (SFP).

Österbottens välfärdsområde inför HPV-tester som screeningmetod för livmoderhalscancer

För ungefär ett år sedan lämnade fullmäktigeledamot Eva-Maria Strömsholm in en motion till dåvarande Samkommunen för Österbottens välfärdsområde om att påbörja HPV-tester som screeningmetod för livmoderhalscancer. I dagens blogginlägg kan du läsa mera om HPV-tester som screeningmetod.

Anita Westerholm: Trygga papperslösas rätt till hälso- och sjukvård!

Rätten till hälso- och sjukvård är en grundläggande mänsklig rättighet. Papperslösa människor har samma människovärde och ska ha rätt till hälsa som alla andra, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm.

Stå upp för aborträtten!

Idag är den globala dagen för säkra aborter. Vi på Svenska Kvinnoförbundet står upp för aborträtten, både i Finland och globalt. Är du med oss?