Beslut

Jag vill ha en intersektionell feminism!

I vårt jämställdhetsarbete behöver vi se de olika maktordningarna i vårt samhälle och jobba intersektionellt. Vi måste bekämpa alla former av orättvisor om vi ska nå jämlikhet, säger Ramieza Mahdi.

Tillåt män som har sex med män att donera blod

Ur ett jämställdhetsperspektiv är det inte rättvist att MSM-personer aldrig får donera blod ifall de lever i ett förhållande, medan resten av befolkningen får donera utan större hinder, säger Viveca Hansson.

Neuvosto nimittää ainoastaan miehiä - Europarlamentaarikon mielestä nyt riittää!

Taas kerran neuvosto on nimittänyt EU:n finanssimaailman kärkitehtäviin ehdokkaita - ja taas kerran kaikki ehdokkaat ovat miehiä, kuten niin usein tällä alalla. On aika nostaa asia esille ja nostaa esiin sukupuolien välisen tasa-arvon merkitys, Anna Jungner-Nordgren ja Nils Torvalds sanovat.

Berövad livet

Det har visat sig att i länder där sexköp är lagligt måste man ändå ta hjälp av illegala ligor och metoder för att ha tillräckligt med kvinnor så att det motsvarar efterfrågan. De är inte där på gatan eller bordellen eller baren för att de inte kan tänka sig nåt bättre. De är där för att de är tvingade - av nöden, efterfrågan, hotet eller våldet, säger Nanna Rosengård.

Rådet nominerar bara män - EU-parlamentariker säger ifrån

Än en gång har rådet nominerat kandidater för toppositioner i EU:s finansvärld, och än en gång är alla män, som så ofta i den branschen. Det är dags att säga ifrån och stå upp för en bättre könsbalans, tycker Europaparlamentariker Nils Torvalds (SFP/ALDE) och Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Tiina Kujala vill fortsätta som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Tiina Kujala från Esbo ställer upp för omval som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Kujala är speciellt intresserad av utbildnings-, klimat- och flyktingfrågor.

Världen törstar efter feministisk utrikespolitik

Vi behöver sätta in jämställdhet, trygghet för barn och familjer, skola och utbildning, etisk handel, klimatarbete och resursomfördelning i det utrikes- och säkerhetspolitiska arbetet, säger Karin Palmén.

Klimatförändringen är en jämställdhetsfråga

Vi bör hålla i minnet att vi inte kan bromsa den globala uppvärmningen utan att samtidigt aktivt jobba för att förbättra jämställdheten, säger Frida Sigfrids.

Vi måste satsa på de utsatta barnen

Tiotusentals barn mår dåligt i välfärdsstaten Finland. De mobbas, de måste utstå näthat, de får ty sig till psykiatrisk vård och det finns barn och unga som måste gå och lägga sig hungriga. Det är dags för skutan Finland att ändra färdriktning mot mjuka värden, säger Pia-Lisa Sundell.

En ambitiös familjeledighetsreform är en investeringsprioritering

Vårt nuvarande system utgår från kärnfamiljen som vi är vana vid att den ser ut, trots att det i dag finns en mångfald av familjekonstellationer att ta i beaktande, säger Anna Jungner-Nordgren och Anders Adlercreutz.