Beslut

Sari Somppi: Sexistiska målningar är ett hot mot jämställdheten

Idag öppnar en ny dansk krogkedja i Vasa med sexistiska målningar på väggen. En av målningarna illustrerar bland annat en lättklädd kvinna som poserar och en äldre man som leende tittar henne under kjolen. Sari Somppi från Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse ställer sig kritisk till målningarna.

Pia Sundell ställer upp i Svenska Kvinnoförbundets ordförandeval

Pia Sundell ställer upp i ordförandekampen inom Svenska Kvinnoförbundet. Sundell meddelar idag att hon ställer sig till förfogande i valet av ny ordförande för förbundet efter avgående Anna Jungner-Nordgren.

Catarina Silvander: Vi behöver kvinnogemenskap

I dagens blogginlägg berättar Catarina Silvander om sin feministiska vandring och om vikten av att hitta en stärkande och stöjdande kvinnogemenskap.

Anita Westerholm vill bli Svenska Kvinnoförbundets ordförande

Anita Westerholm, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet, är redo att axla ansvar och föra jämställdhetsarbetet framåt. Hon meddelar idag att hon ställer sig till förfogande för posten som Svenska Kvinnoförbundets ordförande.

Jungner-Nordgren: Ge sjukdagpenning för utbrändhet

Idag är utbrändhet ett växande problem framför allt bland unga kvinnor. Allt fler upplever stress i vardagen och rapporterar symptom på svår utbrändhet. Det här är ett stort problem bland unga kvinnor som kan få långtgående konsekvenser i livet, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Ramieza Mahdi vill bli ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande för Svenska Kvinnoförbundets ordförandeskap. Mahdi brinner för jämställdhet och integrationspolitiska frågor. Hon arbetar för detta både lokalt och regionalt.

Annami Rak-Häggblom: Ingen duktig flicka

I dagens blogginlägg delar Annami Rak-Häggblom, medlem i Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott, med sig av sina personliga reflektioner kring temat duktig flicka. I januari arrangerar Svenska Kvinnoförbundet i samarbete med Svenska Bildningsförbundet seminarieserien Diagnos duktig - Hur kan vi frigöra oss från prestationsångesten och skapa balans i livet?

Anna Jungner-Nordgren ställer inte upp för omval

Svenska Kvinnoförbundets förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren meddelar att hon inte ställer sig till förfogande för omval på Svenska Kvinnoförbundets årsmöte i mars. Jungner-Nordgren som har lett förbundet i fem år ger nu över ordförandeskapet och ansvaret till nya krafter som får ta sikte på det kommande kommunalvalet 2021.