Motion gällande...sammanjämkning och utbetalning av familjeförmåner...

28.03.2011 kl. 22:33
Motion 5 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2011

Motion gällande processen vid sammanjämkning och utbetalning av familjeförmåner mellan Finland och andra EU-/EES-länder eller specifikt mellan Finland och ett annat nordiskt land

I fall där den ena föräldern är socialförsäkrad i Finland och den andra i ett EU-/EES- eller ett nordiskt land bör det bestämmas vilket land som är primärbetalare av den sociala förmånen dvs. barn- och familjeförmåner som omfattar moderskaps-, faderskaps- och föräldrapenning samt barnbidrag och stöd för vård av barn i hemmet.

Det har visat sig att många familjer i en ovan nämnd situation faller i en ekonomisk klyfta på grund av en för lång och krånglig behandlingsprocess, vilken familjen/kunden inte kan påverka.

Därför yrkar vi på:

• att man vidtar större smidighet vid behandling av ansökningar gällande familjeförmåner mellan Finland och andra EU-/ EES- länder eller specifikt mellan Finland och ett annat nordiskt land, så att förmånstagaren inte blir i kläm, och förmånen utbetalas utan avbrott (från någotdera landet) och att de inblandade ländernas instanser internt sköter om att förmånen korrigeras å tjänstens vägnar.

Monica Hedström-Järvinen, Svenska Kvinnoförbundet i Pargas r.f.
Heidi Sid, Svenska Kvinnoförbundets lokalavdelning i Åbo r.f.

Årsmötets svar:

Årsmötet har bekantat sig med lagstiftningen för utbetalning av familjeförmåner mellan Finland och EU/EES- länder samt med FPA:s uppgifter om utbetalning av familjeförmåner. Förbundsstyrelsens uppfattning är att lagstiftningen ger klara ramar för vilket land som ansvarar för utbetalning av sociala förmåner i olika situationer.

Det som årsmötet upplever att saknas är klar information till familjer i dessa olika situationer. Information där de i ett tidigt skede av exempelvis av en graviditet automatiskt kunde få veta var och hur just de ska få sina familjeförmåner.

Ett gott exempel är den svenska försäkringskassans broschyr

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte yrkar på:

• att klar information om betalning av familjeförmåner för familjer där föräldrarna arbetar i annat land utarbetas.

• att denna information automatiskt delges familjer i ett tidigt skede så att behandlingen av ärenden inte förlängs.

• att familjerna i situationer där behandlingen fördröjts inte blir helt utan stöd.