Fungerande öppenvård?

28.03.2011 kl. 22:17
Motion 9 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2011

År 2010 ökar den psykiska ohälsan hos den finska befolkningen fortsättningsvis, och i fråga om arbetsoförmåga toppas statistiken av psykisk sjukdom. Samtidigt sker en minskning av anstaltsplatser inom den psykiatriska vården och en övergång till ett mer flexibelt kundorienterat öppenvårdssystem. Bra så. Men vad innebär detta öppenvårdssystem i praktiken och hur kan vi garantera att resurserna verkligen bibehålls och kanaliseras ändamålsenligt inom området?

Det är viktigt att vården som ges är helhetsmässigt adekvat och att ett fungerande stödsystem för den som insjuknar upprättas så fort som möjligt. Det tär otroligt på samhällsresurserna att folk bollas runt från instans till instans utan vetskap om den byråkratiska djungel man hamnat i. Som det är idag krävs det paradoxalt nog att man är verkligt frisk för att man ska kunna orientera sig rätt då man blir sjuk.

Med hänvisning till ovanstående yrkar Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning:

• att Svenska Kvinnoförbundet lyfter upp vikten av fungerande stödfunktion för och runt omkring personer som insjuknar psykiskt.

Helsingfors den 26 januari 2011
Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning r.f.

Monica Mickos, ordförande
Maria Rajalin, skattmästare

Årsmötets svar:

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte yrkar på:

• att Svenska Kvinnoförbundet lyfter fram betydelsen av fungerande stödfunktioner för personer som insjuknat psykiskt. Tillräckliga ekonomiska resurser bör garanteras och koordineringen av vården utvecklas. I första hand bör beredskapen inom primärvården stärkas.