Åldringsvård men på vilket sätt?

28.03.2011 kl. 22:12
Motion 10 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2011

Allt oftare hör vi allt mer gastkramande berättelser om hur våra hemmaboende gamlingar bemötts då de sökt hjälp av det ena eller det andra slaget. Historierna innehåller allt som oftast en gemensam nämnare: det är inte så noga, det är ju en gammal människa som inte gör någon nytta för sig och som aldrig kommer att bli bättre, tvärtom. Då varje åtgärd för att komma tillrätta med behovet av hjälp måste föregås av en kamp med en överlastad byråkrati blir också gamlingens eventuellt tillhandsvarande anhöriga överlastade, med återverkningar i arbetslivet och på andra håll.

Många gamlingar vill bo kvar i sina hem. Det är ofta också enda lösningen; platserna på servicehem är antingen begränsade eller alltför dyra för dem som inte har besparingar. Att satsa på hemmaboende för åldringar är bra, men man frågar sig hur hållbara de lösningar åldringsvården nu har till sitt förfogande är. Dessutom är varje hemmaboende gamling (med anhörig) relativt sett väldigt ensam och utlämnad med sina problem.

Med tanke på den ekonomiska verkligheten och den invanda närmiljöns betydelse för vår växande åldringsgeneration kunde det vara skäl att utveckla seniorboendet i riktning mot småskalighet. Ett tänkvärt alternativ är att i områden där befolkningen är övervägande pensionärer inrätta små servicepunkter i befintliga, företrädesvis pensionärstäta och -vänliga höghus. Dessa höghus kunde småningom, genom naturlig utflyttning och genom att erbjuda yngre invånare bostad annorstädes, utan miljonsatsningar omvandlas till servicehus.

Med hänvisning till ovanstående, här oerhört komprimerade problematik yrkar Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning på:

• att Svenska Kvinnoförbundet tillsätter en arbetsgrupp med politiker, åldringsvårdare (kommunal & privat) och pensionär(er) som utvecklar ovanstående modell eller liknande.

• att Svenska Kvinnoförbundet uppmuntrar pensionärsklubbar och motsvarande att engagera sig alltmera i frågor kring seniorboende samt utvecklingen av nya lösningar.

Helsingfors den 30.1.2011
Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning r.f.

Monica Mickos, ordförande
Bianca Gräsbeck
, styrelsemedlem

Helsingfors den 26 januari 2011
Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning r.f.

Monica Mickos,  ordförande
Maria Rajalin, skattmästare

Årsmötets svar:

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte yrkar på:

• att Svenska Kvinnoförbundet arbetar för att de nuvarande rekommendationerna beträffande äldreomsorgen ska förbättras och lagstiftas så att äldreomsorgen blir jämlik i hela landet.

• att Svenska Kvinnoförbundet uppmanar kommunerna att höra Svenska pensionärsförbundet r.f. och/eller pensionärsklubbar och -föreningar på lokal nivå i frågor kring seniorboende och utvecklingar av nya lösningar.