Bildande av en plattform för män inom Svenska Kvinnoförbundet

18.03.2010 kl. 20:35
Proposition 2 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2010

Svenska Kvinnoförbundet har i över 100 år arbetat för jämställdhet i samhället. Då det begav sig handlade frågorna om rösträtt och kvinnors möjlighet till inval i lantdagen. De politiskt aktiva kvinnorna insåg vikten av att organisera sig för att nå resultat efter att ha stött på stor besvikelse med få kvinnor på politiska poster för att driva viktigt samhälleligt arbete. De aktuella politiska frågorna som Kvinnoförbundet har arbetat för har varierat mellan årtiondena, vissa mål har uppnåtts medan andra frågor såsom våld mot kvinnor, likalön och fördelningen av föräldraledigheten och dess kostnader fortfarande saknar fungerande lösningar. Uppnådda mål står sällan heller skrivna i sten utan behöver ständigt bevakas för att inte kullkastas av nya politiska beslut.

Jämställdhet nu som då handlar om kvinnors och mäns lika möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Vad som på ett plan skiljer dagens samhälle från gårdagens är en växande medvetenhet om att jämställdhet är en fråga som angår hela befolkningen och att alla vinner på det, både kvinnor och män. I dagens samhälle finns ett ökande antal män som aktivt vill arbeta för ett jämställt samhälle. Rätt till pappaledighet och jämnt delad föräldraledighet, jämställdhet i utbildningen och en jämställd arbetsmarknad liksom att motarbeta det könsrelaterade våldet är frågor som många män engagerar sig i idag.

Svenska Kvinnoförbundet har också i sin medlemskår jämställdhetsmedvetna män. Det är viktigt att alla förbundets medlemmar kan delta, ge synpunkter och vara delaktiga i beslut oberoende av kön. Detta ökar motivationen att arbeta för ett jämställt samhälle och ger samtidigt förbundet en bredare bas för sina åtgärder i jämställdhetsfrågor. I syfte att på ett bättre sätt inkludera de manliga medlemmarna i Svenska Kvinnoförbundets verksamhet ges förbundets manliga och kvinnliga medlemmar möjligheten att tillsammans arbeta i en plattform för män inom Svenska Kvinnoförbundet.

En plattform för män som arbetar för ett jämställt samhälle inom ramen för Kvinnoförbundets verksamhet fungerar på samma villkor som förbundets övriga organ underställda förbundsstyrelsen, enligt uppgjorda regler. Initiativ och förslag till förbundsstyrelsen från plattformen utvidgar synen på jämställdhet och förstärker det manliga perspektivet i förbundets jämställdhetsarbete. Gemensamma uttalanden, diskussionstillfällen och seminarier är andra arbetssätt som öppnar upp till dialog. Svenska Kvinnoförbundets jämställdhetsarbete berikas både verksamhets- och innehållsmässigt genom att på detta sätt inkludera både manliga och kvinnliga perspektiv. Bildandet av plattformen för män och utkristalliseringen av dess arbetsformer påbörjas under verksamhetsåret 2010 – 2011.

Årsmötet föreslår att:

• Det bildas en plattform för män inom ramen för Svenska Kvinnoförbundets verksamhetsområde med syfte att inkludera manliga medlemmar i förbundets jämställdhetsarbete.