Motion om offentlig upphandling

18.03.2010 kl. 20:25
Motion 2 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2010

Styrelsen för Svenska Kvinnoförbundets lokalavdelning i Korsholm hemställer att Svenska Kvinnoförbundet uttalar sig kritiskt mot konkurrensutsättning och offentlig upphandling av service-, vård- och omsorgstjänster gällande barn, handikappade och åldringar i den form de nu förekommer och arbetar aktivt för att lagen om offentlig upphandling inte tillämpas på köp av dylika tjänster.

Vi är allvarligt bekymrade över den utveckling som sker i våra städer och kommuner, där offentlig upphandling av dessa människonära tjänster kan leda till att barn, åldringar och handikappade rivs upp från trygga boende- och vårdförhållanden och placeras i ny miljö med nya människor, oberoende av vad de själva önskar. Som det nu är ges den berörda inga valmöjligheter, utan staden/kommunen bestämmer var och av vem servicen och vården ges utgående från lägsta anbud. Vid nästa konkurrensutsättning kan det igen ske ett byte av vård-/serviceproducent.

Konklusion: Lagen om konkurrensutsättning och offentlig upphandling må tillämpas på inköp av varor och tjänster rörande döda ting men inte på ordnande av service och vård till barn, handikappade och åldringar. Vi tar absolut avstånd från denna typ av ”människohandel”.

Styrelsen för Svenska Kvinnoförbundets lokalavdelning i Korsholm
Ulla-Maj Salin, ordförande
Korsholm, 18 januari 2010

Årsmötets svar:

Motionären är ute i ett angeläget ärende då lagen om offentlig upphandling samt dess konsekvenser aktivt diskuteras och dryftas i kommunerna. Det oaktat upplever Svenska Kvinnoförbundet att lagen om offentlig upphandling fortsättningsvis skall tillämpas gällande såväl varor som tjänster eftersom konkurrensutsättning syftar till att ge ett mervärde och ett komplement till den kommunala servicen. Lagen finns också till för att förhindra icke-transparenta processer och beslut, vilka kan leda till att servicens eller varans kvalitet och värde inte bedöms på ett rättvist sätt.

Det är känt att upphandlingsprocesser i kommunerna har gett upphov till starka känslor och oförutsedda situationer. Genom att kommunerna blir mera kvalitetsmedvetna upphandlare så kommer också resultaten av upphandlingsprocesserna bli mera ändamålsenliga.

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte yrkar på att förbundets representanter i riksdag och regering verkar för:

• att Kommunförbundet gör en konsekvensbedömning i frågan om hur stora andelar kostnad och kvalitet man kan ha i upphandling av sociala tjänster. Målsättningen skall vara att kvalitet och kostnad bör väga lika i upphandling av sociala tjänster såsom åldringsvård och dagvård.

• att kommunerna åläggs ställa kraven i offentliga upphandlingar så att service inte kvalitativt försämras för de personer som tar del av den.

• att våra representanter i riksdagen omprövar hur EU-direktivet tillämpas på offentlig upphandling av service-, vård- och omsorgstjänster.