Westerholm: Dags att definiera våldtäkt utifrån bristande samtycke

Idag för riksdagen en remissdebatt om medborgarinitiativet om att definiera våldtäkt utifrån avsaknad av samtycke. Anita Westerholm, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet, vill se en lagändring som tydligt signalerar att den sexuella självbestämmanderätten inte under några omständigheter får kränkas.
igår kl. 09:33

Backgren: Familjeledigheterna måste svara bättre på företagarnas behov

Vi har inte råd med ett familjeledighetssystem som gör att kvinnor tvekar inför att bli företagare av oro för hur det ska gå att kombinera med föräldraskap, säger Backgren idag på företagarnas dag.
05.09.2019 kl. 08:34

Jungner-Nordgren: Finland borde sänka tampongskatten

Det blir ingen sänkning av den så kallade tampongskatten, sade finansminister Mika Lintilä till tidningen Keskisuomalainen i helgen. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren säger att det är ojämställd skattepolitik att nödvändiga hygienprodukter som mensskydd beskattas enligt den högsta skattesatsen.
19.08.2019 kl. 11:53

Backgren efterlyser paradigmskifte i arbetslivet

För att utveckla ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle i enlighet med det nya regeringsprogrammets målsättningar krävs vissa paradigmskiften. Ett är synen på arbetets upplägg. Det här sade Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren på SFP:s partidag i Vasa.
08.06.2019 kl. 14:26

Keskinen välkomnar initiativet att utreda anonyma rekryteringar

För att produktiviteten ska öka krävs nationella satsningar på att främja jämställdheten på den finländska arbetsmarknaden. Det konstaterade Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen på SFP:s partidag i Vasa.
08.06.2019 kl. 13:45