EU, rättsstatens obevekliga försvarare

Globaliseringen och digitaliseringen har öppnat upp för alla former av exploatering av känslig information, maktförhållanden och resurser, säger Anna Jungner-Nordgren.
22.05.2019 kl. 10:13

Könskonsekvensbedömningar behövs, HUS!

Vi upplever att den finländska sjukvården inte förmår tillgodose kvinnors hälsa och behov i nödvändig utsträckning.
31.10.2018 kl. 09:50

Censurera inte brösten i hälsovården

Årligen insjuknar ca. 5000 kvinnor i Finland i bröstcancer, vilket gör bröstcancern till den vanligaste cancerformen i vårt land. Därför är det viktigt att kvinnor redan i ung ålder lär sig att undersöka sina bröst och att någon då lär ut metoderna, säger vice ordförande Lotta Keskinen tillsammans med förbundets jämställdhetspolitiska utskott.
12.10.2018 kl. 00:00

Åtgärda låga kvinnopensioner!

Kvinnopensionerna är i dag cirka 22 procent lägre än manspensionerna. I Nyland får en kvinna bara 74 cent av mannens euro. Många kvinnor är beroende av tvåsamhet för sin överlevnad.
13.04.2018 kl. 13:04

Kvinnoförbundet i Korsholm: Allas ansvar

Äldre människor och funktionshindrade som är i beroendeställning är speciellt utsatta, liksom också invandrare. Det är allas ansvar att behandla varandra väl, skriver Monica Asplund, ordförande Kvinnoförbundet i Korsholm i en insändare i Vasabladet.
18.01.2018 kl. 13:57