Den internationella landsbygdskvinnans dag, rural Finland 3.0

Idag firas den internationella landsbygdskvinnans dag (World Rural Women’s Day). Dagen firas den 15.10 och den är tänkt att uppmärksamma kvinnors betydelse för landsbygden, speciellt i tredje världen där kvinnors insatser för att bekämpa fattigdomen är klart avgörande i många fall.
15.10.2019 kl. 08:46

EU, rättsstatens obevekliga försvarare

Globaliseringen och digitaliseringen har öppnat upp för alla former av exploatering av känslig information, maktförhållanden och resurser, säger Anna Jungner-Nordgren.
22.05.2019 kl. 10:13

Könskonsekvensbedömningar behövs, HUS!

Vi upplever att den finländska sjukvården inte förmår tillgodose kvinnors hälsa och behov i nödvändig utsträckning.
31.10.2018 kl. 09:50

Censurera inte brösten i hälsovården

Årligen insjuknar ca. 5000 kvinnor i Finland i bröstcancer, vilket gör bröstcancern till den vanligaste cancerformen i vårt land. Därför är det viktigt att kvinnor redan i ung ålder lär sig att undersöka sina bröst och att någon då lär ut metoderna, säger vice ordförande Lotta Keskinen tillsammans med förbundets jämställdhetspolitiska utskott.
12.10.2018 kl. 00:00

Åtgärda låga kvinnopensioner!

Kvinnopensionerna är i dag cirka 22 procent lägre än manspensionerna. I Nyland får en kvinna bara 74 cent av mannens euro. Många kvinnor är beroende av tvåsamhet för sin överlevnad.
13.04.2018 kl. 13:04