Jungner-Nordgren: Tillsammans kan vi bygga ett jämställt Finland

Återinförande av den subjektiva rätten till dagvård, en förnyelse av translagen och en reform av sexualbrottslagstiftningen så att definitionen av våldtäkt baseras på samtycke samt en länge efterlängtad familjeledighetsreform är några av Svenska Kvinnoförbundets målsättningar som finns med i det nya regeringsprogrammet.
08.06.2019 kl. 13:58

Dags för ett jämställt Europa!

Det finns idag en djup spricka mellan de EU-medlemsländer som står upp för humanism och demokrati och de som systematiskt kränker rättsstaten och medborgarnas rättigheter och vägrar ta ansvar för asylsökande.
14.05.2019 kl. 14:19

Det är dags för 100 kvinnor i riksdagen!

Med nuvarande takt har vi en jämställd riksdag först år 2060. Så här kan vi inte ha det! Det ska sitta minst lika många kvinnor som män i riksdagen, säger Anna Jungner-Nordgren, Svenska Kvinnoförbundets ordförande.
03.04.2019 kl. 08:27

Barnskötare är guld värda

Nu behövs åtgärder för att möjliggöra fortbildning av barnskötare. Fortbildning på svenska måste garanteras! säger Ulla Achrén.
22.03.2019 kl. 11:19

Normkritik kan rädda liv

Fler flickor känner sig stressade i skolan, fler pojkar får sämre betyg. Arbetsmarknaden är könssegregerad. Fler kvinnor sjukskriver sig på grund av utmattning, fler män utsätts för och begår våldsbrott. Normkritik handlar om att ge människan fler möjligheter, inte färre, säger Runa Ismark.
21.03.2019 kl. 08:51