Jämställdheten har återfått sin plats på den politiska agendan

Viljan att driva jämställdhetsfrågor är stark i den nya regeringen. Regeringsprogrammet som presenterades idag innehåller flera framsteg för jämställdheten och kvinnors rättigheter, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.
03.06.2019 kl. 13:13

Hallituksen on julistauduttava feministiseksi

Meillä on vahva luottamus hallitusneuvottelijoihin, ja toivomme että tasa-arvo ei jää neuvotteluissa vain korulauseen asemaan. Vaaleissa on äänestetty muutoksen puolesta. Feministinen hallitusohjelma ottaa huomioon koko ihmisyyden kirjon kaikessa päätöksenteossa. Tästä syystä rohkaisemme uutta hallitusta julistautumaan feministiseksi!
22.05.2019 kl. 10:28

Det är dags för 100 kvinnor i riksdagen!

Med nuvarande takt har vi en jämställd riksdag först år 2060. Så här kan vi inte ha det! Det ska sitta minst lika många kvinnor som män i riksdagen, säger Anna Jungner-Nordgren, Svenska Kvinnoförbundets ordförande.
03.04.2019 kl. 08:27

Barnskötare är guld värda

Nu behövs åtgärder för att möjliggöra fortbildning av barnskötare. Fortbildning på svenska måste garanteras! säger Ulla Achrén.
22.03.2019 kl. 11:19

Normkritik kan rädda liv

Fler flickor känner sig stressade i skolan, fler pojkar får sämre betyg. Arbetsmarknaden är könssegregerad. Fler kvinnor sjukskriver sig på grund av utmattning, fler män utsätts för och begår våldsbrott. Normkritik handlar om att ge människan fler möjligheter, inte färre, säger Runa Ismark.
21.03.2019 kl. 08:51