Bild på Ann-Sofi Backgren

Ann-Sofi Backgren: Den internationella landsbygdskvinnans dag

Idag, den 15 oktober, firas den internationella landsbygdskvinnans dag! FN:s generalförsamling har instiftat en dag för att årligen uppmärksamma den roll som kvinnor på landsbygden har för dess utveckling och bekämpande av fattigdom.
15.10.2020 kl. 08:30
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Kvinnlig könsstympning måste stoppas

Idag är det den Internationella flickdagen, en dag då vi uppmärksammar flickors rättigheter men också deras utsatthet världen över. Denna gång vill jag uppmärksamma könsstympning som utförs på flickor och kvinnor i många delar av världen, skriver Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi i dagens blogginlägg.
11.10.2020 kl. 09:00
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell: Vi måste beakta ett könsperspektiv för att upptäcka fler flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i ett tidigare skede!

Könsperspektivet har försummats både i forskningen och i praktiken vid diagnosticeringen av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Forskningen och diagnoskriterierna för neuropsykiatriska svårigheter såsom ADHD, Asperger och autism har främst fokuserat på pojkar, säger Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Pia Sundell idag på internationella flickdagen.
11.10.2020 kl. 09:00
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Stoppa näthatet!

En omfattande undersökning som Plan International låtit göra visar att 42 procent av flickorna i Finland har utsatts för trakasserier på nätet. Undersökningen visar dessutom att flickor som hör till marginaliserade grupper löper en särskilt stor risk att utsättas för trakasserier på nätet.
05.10.2020 kl. 14:26
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Dags att utvidga screening för bröstcancer till åldersgruppen 40–74 år!

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor, årligen insjuknar ungefär 5000 kvinnor i Finland i bröstcancer. Prognosen för bröstcancer som upptäcks i ett tidigt skede är mycket god. Därför är det viktigt att vi förbättrar metoderna för att hitta bröstcancer i ett så tidigt skede som möjligt.
05.10.2020 kl. 10:17