Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

54825_t.jpg

Pohjois-Pohjanmaan poliittiset naisjärjestöt: Myyttinen lasikatto

Pohjois-Pohjanmaan poliittiset naisjärjestöt ovat huolissaan yhä voimissaan olevista myyttisistä lasikatoista. Useat tutkimukset valitettavasti osoittavat, että elämme edelleen lasikattojen alla. Liitetäänkö satavuotisen Suomen etuliitteeksi tasa-arvon mallimaa vai tasa-arvoharhainen? Jotta lasikattoihin saadaan todellista muutosta, on rohkeasti myönnettävä niiden olemassaolo.
Publicerad 16.11.2016 kl. 10:45
54479_t.jpg

Jungner-Nordgren: Idag upphör kvinnornas löneutbetalning

Jungner-Nordgren befarar att vi kommer att se en ytterligare ökning av löneskillnaderna mellan kvinnor och män samt en försämring av kvinnors ställning på arbetsmarknaden. Hon betonar vikten av att regeringen utvärderar och beaktar könskonsekvenserna av det ekonomiska beslutsfattandet och nedskärningarna.
Publicerad 31.10.2016 kl. 07:00
53972_t.jpg

Vi måste få in fler kvinnor i kommunfullmäktige

Andelen invalda kvinnor i kommunfullmäktige måste växa. Nästa vår i april hålls det kommunalval. Beslutsfattarna i kommunen påverkar jämställdheten i praktiken och konkreta saker i invånarnas vardagsliv. Det är inte irrelevant vem som bestämmer om dem.
Publicerad 03.10.2016 kl. 10:47

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.