Bild på Anna-Karin Tötterman, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Anna-Karin Tötterman: Vi får aldrig glömma världens flickor!

Frihet, utbildning och välmående för flickor är förutsättningen för att vi i framtiden ska ha ett rättvist, hållbart och livskraftigt samhälle världen över. Den 11 oktober firar vi den internationella flickdagen för att uppmärksamma flickors särskilt utsatta situation.
Bild med texten: Konflikter hotar flickors framtid - vi måste agera nu!

Konflikter hotar flickors framtid – vi måste agera nu!

Idag, på Internationella flickdagen, lyfter vi fram de utmaningar som flickor världen över fortfarande möter på grund av sitt kön.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Oförklarliga löneskillnader mellan män och kvinnor – dags för förändring nu!

Trots årtionden av jämställdhetsarbete visar en ny utredning från fackföreningen Teknikens akademiker (TEK) att oförklarliga löneskillnader mellan män och kvinnor kvarstår.
Foto på Anna-Karin Tötterman

Anna-Karin Tötterman: Det är vi som är vårt samhälle

Den 1 oktober firas Miina Sillanpää-dagen och medborgarinflytandets dag. Den firas till minne av att det var 1 oktober 1906 som den nya lantdagsordningen trädde i kraft och gav alla medborgare, både män och kvinnor, allmän och lika rösträtt i Finland.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Svenska Kvinnoförbundet välkomnar regeringens lagförslag om sänkt moms på mensskydd

Svenska Kvinnoförbundet har sedan 2019 arbetat aktivt för att minska den orättvisa beskattningen på mens- och inkontinensskydd.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Nedläggningen av Lojo bb är inte endast en lokal fråga – det är en fråga om kvinnors rättigheter

Det här konstaterar Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm inför den internationella dagen för säkra aborter, som infaller imorgon lördagen den 28 september.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm välkomnar lagförslag om att förbjuda medling vid våld i nära relationer

Svenska Kvinnoförbundets förbundsordförande Anita Westerholm stödjer starkt regeringens förslag om att avskaffa medling i fall av våld och vissa andra brott mot en närstående.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Vi kräver omedelbara åtgärder för kvinnors säkerhet!

Svenska Kvinnoförbundet kräver kraftfulla åtgärder för att skydda kvinnor från våld. Som ett av Europas farligaste länder för kvinnor måste vi se omedelbara insatser från våra beslutsfattare. Det är dags att agera nu, säger Westerholm.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets presidium med texten Svenska Kvinnoförbundet accepterar inte sexuella trakasserier, våld mot kvinnor eller rasism

Svenska Kvinnoförbundet: Stoppa omvändelseterapier – dags för lagstiftning nu!

Omvändelseterapier är en allvarlig form av diskriminering som kränker människors rätt till självbestämmande och personlig integritet.
Bild på Harriet Abrahamsson, årets Fredrika Runeberg-stipendiat 2024, foto Jonathan Terlinden

Harriet Abrahamsson är årets Fredrika

Årets Fredrika Runeberg-stipendiat har på ett samhällsmoderligt sätt engagerat sig inom förebyggande arbete mot mobbning, våld och utanförskap. Harriet Abrahamsson är konstnären, dramatikern och skådespelaren som värnar om de svagaste. Nu belönas hon med Fredrika Runeberg-stipendiet på 10 000 euro.