Anita Westerholm omvald som Svenska Kvinnoförbundets ordförande

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har enhälligt omvalt Anita Westerholm från Ekenäs, Raseborg, som förbundsordförande. Anna-Karin Tötterman från Åbo är ny i presidiet.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Svenska Kvinnoförbundet lanserar sitt EU-valprogram: Trygga aborträtten och inför samtyckeslag på EU-nivå!

Svenska Kvinnoförbundet går till EU-val med målsättningen att sätta flickors och kvinnors rättigheter i centrum för den europeiska politiken.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi vill bli vice ordförande för SFP

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande som vice ordförande för Svenska folkpartiet i Finland. Tillsammans med partiaktiva vill jag arbeta för liberala värderingar, rättsstatsprincipen och mänskliga rättigheter – sådant som alltid varit SFP:s kärna, säger Mahdi.
Bild på Anna-Karin Tötterman

Tötterman från Åbo vill bli vice ordförande

Anna-Karin Tötterman från Åbo ställer sig till förfogande som Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande vid årsmötet i mars. Jag vill verka för en ambitiös feministisk jämställdhetspolitik och därför ställer jag mig till förfogande för posten som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet, säger Anna-Karin Tötterman.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Alla föderskor har rätt till en trygg förlossning!

Det kommer inte att finnas förlossningsverksamhet eller operationsverksamhet vid Lojo sjukhus nattetid under sommaren. Anita Westerholm säger att ett sådant här tjänstemannabeslut inte kan kvitteras med en axelryckning - nu krävs diskussion och omprövning.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi och Pia Sundell

Ramieza Mahdi och Pia Sundell vill fortsätta som vice ordförande

Ramieza Mahdi och Pia Sundell ställer sig till förfogande för omval till vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Bägge har fungerat som förbundets vice ordförande sedan september 2020.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm ställer upp för omval till ordförande

Anita Westerholm ställer upp för omval till ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Westerholm har fungerat som ordförande sedan år 2020.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Vi kräver lönejämställdhet, vi vägrar vänta till år 2100!

Lönegapet mellan kvinnor och män minskar i alltför långsam takt på den finländska arbetsmarknaden. Imorgon, lördag 4 november, är kvinnornas lönedag. Det här betyder att kvinnorna arbetar gratis resten av året jämfört med männen.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm på riksdagshusets trappa

Anita Westerholm: Psykiskt våld i nära relationer måste kriminaliseras tydligt i lagstiftningen

Psykiskt våld är den vanligaste orsaken till att man är i kontakt med ett skyddshem eller öppna tjänster. Enligt Statistikcentralens nyaste kartläggning har hälften av alla kvinnor i Finland och 41 procent av männen någon gång upplevt psykiskt våld i en nära relation.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Rasismen ska inte ha en plats i Finland!

Finland är ett av de mest rasistiska länderna i EU, visar en ny undersökning som EU:s byrå för grundläggande rättigheter, FRA, har gjort. Resultaten i rapporten är alarmerande. Nu krävs åtgärder och inte bara ord på papper om att vi ska motarbeta rasism i Finland, säger Ramieza Mahdi, ordförande för Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott.