Aktuellt

Ordförandes julhälsning 2019

Regeringen har som mål att göra Finland till ett ledande land i fråga om jämställdhet. Den globala uppmärksamhet som Finland fått i och med regeringspartiernas starka kvinnliga representation bidrar förstås till att Finland har all chans i världen att göra jämställdhet till sitt varumärke. Nu är det momentum för Finland att föra en politik som främjar kvinnors rättigheter, både i hemlandet och globalt. Läs mer i Anna Jungner-Nordgrens julhälsning på Kvinnoförbundets blogg.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Stå upp för mänskliga rättigheter

Idag den 10 december uppmärksammas den internationella dagen för mänskliga rättigheter. Mänskliga rättigheter innebär rätt till yttrandefrihet, utbildning och till att söka asyl. De mänskliga rättigheterna omfattar medborgerliga, politiska, ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Alla människor, oberoende av etnicitet, religion eller sexuell läggning har rätt till liv, frihet, integritet och social trygghet. Det är ett misslyckande att så många människor ännu idag saknar fundamentala rättighet, exempelvis tillgång till ett värdigt liv fritt från förföljelse, fattigdom och tortyr.
Bild på Charlotta Asplund

Kärlek är inget brott

Det är inte särskilt roligt att tänka på en eventuell skilsmässa innan man gifter sig, men med färsk personlig erfarenhet anser jag att alla möjliga frågor som har med ekonomi, juridik och psykologi att göra i samband med skilsmässa och separation borde höra till allmänbildningen. Äktenskap är ändå en rätt vanlig företeelse i Finland - skilsmässa lika vanligt.  I dagens blogginlägg delar Charlotta Asplund med sig av sina tankar kring kärlek och skilsmässa.

Pia Sundell: Barnets rättigheter – vuxnas ansvar

I dag på Barnkonventionens dag flaggar vi för barnets rättigheter. Den här dagen ska påminna oss om att barnets framtid ligger i våra händer. Det är vår skyldighet att ge över en värld där våra barn kan växa, utvecklas och ha det bra.

Lotta Keskinen: Dags för jämställda löner!

Idag uppmärksammar vi kvinnornas lönedag, som symboliserar löneskillnaden mellan kvinnor och män. Löneskillnaden i Finland är i medeltal 16 % detta år, vilket i teorin betyder att från och med idag fram till slutet av året arbetar kvinnorna oavlönat. Trots detta skall ändå mat, boende med mera betalas precis som vanligt.
Bild på ordförande Anna Jungner-Nordgren

Jungner-Nordgren: Elva år på oss att uppnå globala målen

FN-dagen, som firas i dag, är en bra påminnelse om de globala hållbarhetsmålen Agenda 2030 som världens länder gemensamt antagit för fyra år sedan. Målen ska bidra till socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbar utveckling och vara uppnådda till år 2030 i världens alla länder.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren

Women in East meet Women in West

I veckans blogginlägg delar Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren med sig av sina erfarenheter från den 25:e internationella kvinnokonferensen East and West meet in Saint Petersburg, där hon representerade Kvinnoförbundets internationella utskott.

Den internationella landsbygdskvinnans dag, rural Finland 3.0

Idag firas den internationella landsbygdskvinnans dag (World Rural Women’s Day). Dagen firas den 15.10 och den är tänkt att uppmärksamma kvinnors betydelse för landsbygden, speciellt i tredje världen där kvinnors insatser för att bekämpa fattigdomen är klart avgörande i många fall.
Bild på Johanna Pakkanen, generalsekreterare på Nytkis.

Män som hatar unga kvinnor

Idag gästbloggar Johanna Pakkanen, generalsekreterare på NYTKIS – Kvinnoorganisationer i samarbete, om unga kvinnors välmående, diskriminering och män som hatar unga kvinnor.
Bild på Anna Jungner-Nordgren, Anita Westerholm och Frida Sigfrids

Svenska Kvinnoförbundet och Svensk Ungdom: Kriminalisera tvångsäktenskap!

Förverkligandet av flickors och kvinnors rättigheter förutsätter att tvångsäktenskap kriminaliseras och att tvångsäktenskap ska kunna upplösas utan en skilsmässoprocess. Samtidigt måste vi se till att ge tillräckligt med riktlinjer för hur offren ska skyddas, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.