Bild på Eva-Maria Strömsholm i ett en skog med höstlöv

Eva-Maria Strömsholm: Kallelsebrev till screening av livmoderhalscancer bör innehålla datum och tid

En del välfärdsområden har börjat sända ut kallelsebrev till screening av livmoderhalscancer som inte innehåller datum och tid för screeningen. Risken finns att deltagande i screeningen minskar på grund av att kvinnorna inte får en direkt tid i brevet.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Stäng inga fler förlossningssjukhus!

En arbetsgrupps förslag till sjukhusens och dygnetruntjourernas framtida servicenivå, arbetsfördelning och samarbete har idag publicerats. Arbetsgruppens förslag skulle bland annat innebära att förlossningssjukhusen skulle minska kraftigt i antal.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Förbundsordförande Anita Westerholms julhälsning

Tredje adventsljuset brinner och idag öppnar vi lucka nummer 18 i vår julkalender som lyfter Finlands feministiska historia på Kvinnoförbundets sociala mediekanaler. Det är viktigt att uppmärksamma och påminnas om de viktiga framsteg som gjorts för jämställdheten i vårt land.

HerVoice - ett utbildningsprogram i politik, ledarskap och kommunikation som stöder kvinnors politiska ambitioner

Hos många finns en stark vilja att förändra, ett samhällspatos och intresse av att kunna jobba med politik till och med på heltid. Då behövs både stöd, insikter och handledning. Vi behöver få flera kvinnor som vill välja en karriär inom det politiska och som vågar säga det högt. Idag öppnar vi ansökan till utbildningsprogrammet HerVoice!
Bild på Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Pia Sundell: Barnen i Gaza behöver vapenvila nu!

Barnets rättigheter gäller alla dagar, även under tider av krig. Att stoppa våldet i Gaza är det enda sättet att skydda barnen, säger Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Rasismen ska inte ha en plats i Finland!

Finland är ett av de mest rasistiska länderna i EU, visar en ny undersökning som EU:s byrå för grundläggande rättigheter, FRA, har gjort. Resultaten i rapporten är alarmerande. Nu krävs åtgärder och inte bara ord på papper om att vi ska motarbeta rasism i Finland, säger Ramieza Mahdi, ordförande för Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Pia Sundell

Pia Sundell ny vice ordförande för Tane

Svenska Kvinnoförbundet gratulerar Pia Sundell som har blivit vald till vice ordförande för Delegationen för jämställdhetsärenden (Tane) för riksdagens mandattid 2023-2027.
Bild på Eva-Maria Strömsholm i ett en skog med höstlöv

Eva-Maria Strömsholm: Förbättra tillgången till gynekologiska undersökningar inom bashälsovården!

Bashälsovården behöver mer kunskap om gynekologiska sjukdomar, och undersökningar för kvinnor med gynekologiska besvär bör erbjudas utan fördröjning, säger Eva-Maria Strömsholm, ersättare i Österbottens välfärdsområdes fullmäktige (SFP).
En bild på Finlands riksdagshus bakom gröna trädgrenar

Stå upp för aborträtten!

Idag är den globala dagen för säkra aborter. Vi på Svenska Kvinnoförbundet står upp för aborträtten, både i Finland och globalt. Är du med oss?
Bild på Finlands riksdagshus

Svenska Kvinnoförbundet: Nu behövs konkreta åtgärder!

Regeringens meddelande mot rasism och diskriminering är en viktig signal för nolltolerans mot rasism i Finland. Svenska Kvinnoförbundet ser det viktigt att regeringen har förbundit sig att aktivt motarbeta rasism i samhället.