Systerskapet är globalt

Svenska Kvinnoförbundet är inte bara aktivt nationellt, regionalt och lokalt – vi jobbar även med frågor ur ett globalt perspektiv.

#metoo fick in en fot i finansbranschen

Men faktum är att ”jämställdhetstrenden” släpar efter avsevärt i denna bransch. Det är här den tunga hierarkin och de starka konservativa värderingarna är så ingrodda att en förändring sker långsamt. Makten finns hos de av manligt kön och värderingarna rubbas inte lätt, säger vice ordförande Lotta Keskinen.

Kvinnokraft – en kraft att ta på allvar

Kvinnokraft är en kraft att ta på allvar. Svenska Kvinnoförbundet kommer att vara lika orädd, ettrig och aktiv som Minna Canth var på sin tid, säger förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren.

Resa till Finland

"I ditt hemland finns ingenting för dig, hellre bosätter du dig under en bro eller på någon annan tillfällig boplats än återvänder hem."

Utrikespolitik, feminism och jämställdhet

Det Margot Wallström kallade en feministisk utrikespolitik skapar förutsättningar för en jämställd värld, skriver presidentkandidat Nils Torvalds på Kvinnoförbundets blogg.

2017 – ett år av feministisk kraft

Vi kommer att jobba hårt för att lyfta jämställdheten på agendan och visa att det är ett av de viktigaste perspektiven i landskapsvalet, skriver Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Tiina Kujala.

"Det är viktigt att unga engagerar sig i samhället på alla plan för att skapa en ännu bättre framtid"

Finlands 100-åriga självständighet till ära har Kvinnoförbundet fått träffa Britha Antila, tidigare aktiv kvinnoförbundare och Lotta.

”Vi får inte tröttna, vi måste hålla ut”

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren skildrar jämställdhetskampen i Finland genom en historisk lins. Framgångarna har varit många, men arbetet för ett jämställt samhälle måste fortsätta.

En feministisk framtid är en ljus framtid

#metoo-kampanjen visar att ingen kvinna är vaccinerad mot epidemin av sexuella trakasserier, skriver förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren i Svenska Kvinnoförbundets blogg.