Svenska Kvinnoförbundets vision 2030

Idag godkände Svenska Kvinnoförbundets årsmöte förbundets vision 2030.
Bild med texten dags för jämställdhet

Resolution från årsmötet 2020: Min kropp, min rätt, min frihet

Idag på Svenska Kvinnoförbundets årsmöte höjer vi rösten för allas lika rätt till hälsa och kroppsligt självbestämmande. I det rådande världsläget är det särskilt viktigt att stärka jämställdheten och allas mänskliga rättigheter.

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte: LIVESÄNDNING 5.9.

Här hittar du länken till livesändningen av Svenska Kvinnoförbundets årsmöte i Närpes lördag 5 september kl. 10.00-17.00
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Representation

Jag tror att de flesta håller med mig om att mångfald behövs i vårt samhälle. Företag, politiska partier och organisationer har insett att en mångfald av individer ger en konkurrenskraft, attraktivitet och lyfter organisationens image. Ändå upplever jag att det finns ett stort gap mellan mångfald och inkludering. Har ni funderat på vems villkor inkluderingen sker, frågar Ramieza Mahdi i dagens blogginlägg om mångfald och inkludering.
Bild på Ramieza Mahdi

Ordförandekandidaterna presenterar sig: Vem är Ramieza Mahdi?

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte i Närpes närmar sig. Den här veckan presenterar sig kandidaterna till ordförande för Svenska Kvinnoförbundet genom att besvara några frågor. Här kan du läsa Ramieza Mahdis svar.
Bild på Anita Westerholm

Ordförandekandidaterna presenterar sig: Vem är Anita Westerholm?

Den 5 september väljer vi en ny ordförande för Svenska Kvinnoförbundet efter avgående ordförande Anna Jungner-Nordgren. Den här veckan presenterar sig kandidaterna till ordförande för Svenska Kvinnoförbundet genom att besvara några frågor. Här kan du läsa Anita Westerholms svar.
Bild på Pia Sundell

Ordförandekandidaterna presenterar sig: Vem är Pia Sundell?

På Svenska Kvinnoförbundets årsmöte den 5 september i Närpes väljer vi en ny ordförande för förbundet. Den här veckan presenterar sig kandidaterna till ordförande för Svenska Kvinnoförbundet genom att besvara några frågor. Här kan du läsa Pia Sundells svar.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Inför totalförbud mot sexköp i Finland

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Anita Westerholm lyfte upp jämställdhetsprogrammet och totalreformen av sexualbrottslagstiftningen i sitt anförande på SFP:s partifullmäktigemöte i helgen.
Bild på byksträck med kläder i regnbågens färger och texten love is love

LOVE IS LOVE

I juni firar vi pridemånaden, Pride month. Pridemånaden är en möjlighet att fredligt protestera och öka den politiska medvetenheten om den diskriminering och de orättvisor som fortfarande existerar.
Bild på Karin Cederlöf

Karin Cederlöf: Äldre rörelsehämmade kvinnor har åsidosatts

Äldres rättigheter har på sista tiden varit en brännande fråga. Coronakrisen har fört med sig en livlig debatt kring bemötandet av äldre och äldres möjligheter att delta i samhället. Idag skriver Karin Cederlöf från Svenska Kvinnoförbundet i Esbo om äldre funktionshindrades rättigheter på vår blogg.