Artikel

Backgren: Ensamföretagande kvinnor måste omfattas av familjeledighetsersättningen

Ensamföretagande kvinnor är i en klart sämre ställning än andra företagare. I sitt anförande på SFP:s partidag i Uleåborg efterlyste Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren en lagändring å det snaraste.

Keskinen: Kan Island så kan vi – inför lag om lika lön för kvinnor och män

Ur en färsk rapport utgiven av OECD framkommer det att heltidsarbetande finländska män får 18,1 procent mer i lön än kvinnorna, vilket är rejält över OECD-ländernas medeltal 14,1 procent. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen konstaterade på SFP:s partidag i Uleåborg att Finland är sämst bland de nordiska länderna.

Jungner-Nordgren: Inför allmänna uppbåd för båda könen

Försvarsminister Jussi Niinistös förslag att minska försvarskostnaderna genom att slopa möjligheten för kvinnor att göra frivillig värnplikt är helt förkastligt. Det sade Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren i sitt tal på SFP:s partidag i Uleåborg.

#metoo fick in en fot i finansbranschen

Men faktum är att ”jämställdhetstrenden” släpar efter avsevärt i denna bransch. Det är här den tunga hierarkin och de starka konservativa värderingarna är så ingrodda att en förändring sker långsamt. Makten finns hos de av manligt kön och värderingarna rubbas inte lätt, säger vice ordförande Lotta Keskinen.

Åtgärda låga kvinnopensioner!

Kvinnopensionerna är i dag cirka 22 procent lägre än manspensionerna. I Nyland får en kvinna bara 74 cent av mannens euro. Många kvinnor är beroende av tvåsamhet för sin överlevnad.

Resolution: Feministisk näringslivspolitik

Företag som leds av kvinnor är ofta mer lönsamma än företag som leds av män. Det visar en undersökning genomförd av EU-kommissionen. Därför är det hög tid att se på näringslivsfrågor ur en feministisk synvinkel.

Keskinen: Samtyckeslagen är den viktigaste nationella jämställdhetsfrågan

- Istanbulkonventionen trädde i kraft i Finland redan år 2015 och i och med att vi godkänt den måste vi fullfölja vårt löfte och omforma vår sexualbrottslagstiftning, säger Keskinen.

Kujala: Vaccinationsmotståndet hotar barnets hälsa

- Det allt sjunkande flockskyddet utgör en allt större risk också för personer som inte kan vaccineras, så som nyfödda barn och allergiker, säger Kujala.

Anna Jungner-Nordgren fortsätter leda Svenska Kvinnoförbundet

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte valde under söndagen nytt presidium för det kommande verksamhetsåret. Anna Jungner-Nordgren omvaldes enhälligt till förbundsordförande.

Backgren: Finland behöver en feministisk näringslivspolitik

- Jag ser särskilt fram emot att jobba med jämställdhetsbudgetering, FN:s plan för en hållbar utveckling Agenda 2030 och att coacha kvinnor inför kommande val, säger omvalda vice ordföranden Backgren.