Jungner-Nordgren: Ett liv fritt från våld är det minsta vi kan kräva

- I ett land som säger sig värna om jämställdhet borde ett liv fritt från våld vara det minsta dess invånare kan begära. SFP:s förslag om att grunda tre våldtäktskriscenter och 25 nya skyddshem är med andra ord synnerligen välkommet, säger Jungner-Nordgren.

Jungner-Nordgren: SFP:s ställningstagande för feminism är glädjande

- För Kvinnoförbundet är feminism en självklar och samtidigt odramatisk term. Feminism handlar om jämställdhet, jämlikhet och mänskliga rättigheter – det är inte svårare än så, säger Jungner-Nordgren.

Backgren: Landskapsreformen är en jämställdhetsfråga

Reformen är också i allra högsta grad en viktig jämställdhetsfråga, säger Backgren. Hittills har könskonsekvensbedömningen lyst med sin frånvaro i reformarbetet. Den offentliga sektorn är klart kvinnodominerad vilket betyder att reformens utfall till största del påverkar kvinnors inkomstmöjligheter och framtidsutsikter. Bolag berörs inte av reglerna för könskvotering vilket kan komma att ha följder för könsfördelningen.

Skärpt sexualbrottslagstiftning viktig för jämställdheten

Uttalande från Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse 21.1.2014

Större förändringar behövs än justeringar i hemvårdsstödet

Insändare i ÖT 25.9.2013, VBL och ÅU 26.9.2013