Den europeiska feminismen öppnar sig för Finland genom Women of the World Finland -festivalen

07.01.2016 kl. 16:00
Pressmeddelande och inbjudan 7.1.2016
Pressmeddelande och inbjudan

Mediernas representanter är välkomna till det första planeringstillfället för WOW Finland 2017 i Tammerforshuset fredag 15.1.2016 kl 13-17. På plats finns projektets arbetsgrupp och en mångsidig grupp kvinnor som tillsammans planerar WOW Finland -festivalen som ordnas under det självständiga Finlands 100-årsjubileum 2017. Svenskspråkiga inslag i programmet finns med i och med Svenska Kvinnoförbundets ambassadör för WOW Finland, Anna Jungner-Nordgren.

‒ WOW Finland tar oss rakt till den internationella feminismens kärna och London Southbank Centres samt de övriga aktörernas nätverk innefattar verkliga världsstjärnor, som Annie Lennox till Nobelpristagaren Malala, säger Tammerforshusets VD Paulina Ahokas.

Projektet är ett feministiskt kulturevenemang uppbyggt av starka nätverk och en unik gemenskap som inleds i Tammerfors fredag 15.1.2016 kl. 13.00−17.00 då den första Think in -tillställningen ordnas. Under år 2016 ordnas think in -evenemang runt om i Finland i bl.a. Helsingfors, Jyväskylä, Vasa och Imatra som upptakt till huvudevenemanget som går av stapeln i mars 2017 i Tammerforshuset.

WOW − Women of the World är ett internationellt evenemangskoncept som föddes i Londons Southbank Centre 2011 och som nu kommer till Norden för första gången. Tammerforshuset, den Feministiska tankesmedjan Hattu och Finlands institut i London är huvudarrangörer för WOW Finland.

WOW Finlands syfte är att stärka varje människas möjlighet att välja själv, att hylla finländska flickor och kvinnor och jämställdhet mellan könen, samt att fördjupa känslan av samhörighet mellan olika slags kvinnor. Festivalen bjuder på ett mångsidigt program som behandlar allt från mode och feminism till kvoter, våld i hemmet, kvinnliga biskopar, sex, kultur och mat. Allt som kvinnor vill tala om, höra om, se och göra som kommit upp under Think in -evenemangen. Själva festivalprogrammt består av diskussioner, debatter, konserter, workshops, marknader, uppträdanden, dans, komedi, teater och film. Festivalen är för kvinnor, män, flickor och pojkar.

‒ Vi vill hylla finska kvinnor och flickor och stärka varje människas möjlighet att välja själv, säger Rosa Meriläinen från tankesmedjan Hattu.

WOW Finlands arbetsgrupp och ambassadörer består av fantastiska finländska kvinnor ur de främsta leden från olika samhällsområden, som t.ex. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren, journalisten Maria Veitola, aktivisten Maryan Abdulkarim, konstnären Rosa Liksom och stadsråd Riitta Uosukainen.

‒ Huvudtemat för jubileumsåret är ”Tillsammans” och det återspeglar sig också i WOW Finland-festivalen i och med att evenemanget är flerspråkigt och den svenskspråkiga feministiska rösten är starkt närvarande. Dessutom är WOW Finland ett projekt för alla, oberoende av kön, som tillsammans vill jobba för ett jämställt Finland, berättar Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

I och med festivalen blir Finland en del av det internationella WOW-nätverket. Evenemanget är också en del av det officiella programmet för det självständiga Finlands 100-årsjubileum, Finland 100. Huvudevenemanget i Tammerforshuset i mars 2017 ordnas i samarbete med Southbank Centre i London. Som festivalens konstnärliga ledare fungerar Southbank Centres konstnäriga ledare Dame Jude Kelly.

Mer information:

Paulina Ahokas, 040 5511 551, paulina.ahokas@tampere-talo.fi
Rosa Meriläinen, 050 4326 679, rosa.merilainen@kolumbus.fi
Pauliina Ståhlberg, +44 7711 008792, pauliina.stahlberg@finnish-institute.org.uk

#WOWFIN

WOW Finland på Facebook

WOW London

WOW Global

WOW FINLAND ambassadörer (kompletteras): Aktivist Maryan Abdulkarim, expert inom sociala medier Fatima Anttonen, verksamhetsledare Marianne Heikkilä, ordförande Anna Jungner-Nordgren, konstnär Rosa Lixom, OS-medaljör Virpi Sarasvuo, stadsråd Riitta Uosukainen och verkställande direktör Maria Veitola.

Arbetsgruppen för WOW Finland (kompletteras): Paulina Ahokas, Rosa Meriläinen, Pauliina Ståhlberg, Saara Särmä,Tiina Syrjä, Pauliina Inervo, Anna-Kaisa Ikonen, Helena Hiilivirta, Johanna Sumuvuori, Jenni Bergman, Minnakaisa Kuivalainen, Johanna Sinisalo, Hanna Rosendahl, Outi Sjöholm och Katja Ståhl.

WOW – Women of the World –evenemang runt om i världen: WOW Hargeysa, WOW Brisbane, WOW Harlem, WOW Cardiff, WOW Cambridge, WOW Folkestone, WOW Derry, WOW Egypt, WOW Katherine, WOW Cardiff, WOW Derry - Londonderry, WOW Katherine, WOW Sydney, WOW Baltimore och nu också WOW Finland.