Svenska Kvinnoförbundet lanserar riksdagsvalsprogram: Feminism ger frihet

13.03.2015 kl. 10:32
Pressmeddelande 13.3.2015

Svenska Kvinnoförbundet vill bygga ett jämställt samhälle. Därför sätter vi fokus på lika villkor på arbetsmarknaden, en jämn fördelning av familjeledigheterna och jämställdhet inom utbildningen och småbarnsfostran. Vi vill se ett samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att styras av begränsande och könsbundna normer. Idag lanserar förbundet sitt valprogram ”Feminism ger frihet” inför riksdagsvalet.

Svenska Kvinnoförbundet vill se fler liberala feminister i riksdagen som står upp för rätten till lika lön, lika villkor på? arbetsmarknaden och för ett liv fritt från våld. Svenska Kvinnoförbundet har 44 kandidater på Svenska folkpartiets lista.

- Feministiska perspektiv behövs i allt politiskt arbete. För oss handlar liberalfeminism om kampen för kvinnors och mäns lika rättigheter och möjligheter samt frihet att forma samhället och sina egna liv, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Carola Sundqvist.

Liberal feminism utgår från ett ekonomiskt oberoende som ger kvinnor frihet att forma sina liv. Att stärka kvinnors ställning på arbetsmarknaden är ett utmärkt verktyg för att få ekonomin att växa. Finland behöver fler nya och konkurrenskraftiga företag.

- En av de viktigaste åtgärderna för att öka kvinnors företagande är att förbättra trygghetssystemen för företagare. Därför behövs det bland annat barnomsorg även för de barn vars föräldrar arbetar kvällar, helger och nätter. Kostnaderna som uppstår för arbetsgivarna till följd av föräldraskap måste  också fördelas jämnt mellan arbetsgivarna, poängterar Kvinnoförbundets vice ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Största andelen av de ensamstående vårdnadshavarna i Finland är kvinnor. Det behövs en utredning över de ekonomiska följderna av skilsmässa, speciellt för ensamstående mammor.

- Det är viktigt med olika ekonomiska styrmedel för att främja jämställdhet kring föräldraskapet. Vi vill bevara den subjektiva rätten till dagvård som är en nyckelfaktor i den finländska familjepolitiken och kvinnornas höga sysselsättningsgrad. Universella rättigheter minskar effektivt på fattigdomen och de sociala ojämlikheterna mellan barn, påpekar Sundqvist.

Det feministiska förändringsarbetet behöver lyftas och sammanlänkas på en global nivå. Jämställdhet är en förutsättning för ökad tillväxt och minskad fattigdom. Därför är det viktigt att allt finskt bistånd har ett jämställdhetsperspektiv.

- Vi vill att Finland lever upp till målsättningen att ge 0,7 procent av bruttonationalinkomsten i bistånd och att jämställdheten inom biståndet utvärderas. Minst hälften av biståndspengarna ska gå till världens fattiga flickor och kvinnor, säger vice ordförande Tanja Ljungqvist.

Hela valprogrammet finns här

Svenska Kvinnoförbundets (SFP) kandidater i riksdagsvalet finns här