Bild på Karin Cederlöf

Karin Cederlöf: Vi behöver kvinnliga beslutsfattare i kommunerna

“Women belong in all places where decisions are being made.” Budskapet av den nyligen hädangångna Ruth Bader Ginsburg, domare i USA:s högsta domstol, är aktuellt inför det finländska kommunalvalet. I dagens blogginlägg skriver Karin Cederlöf om vikten av att vi har kvinnliga beslutsfattare
Bild på Henrik Wickström och Eva Biaudet

Sysselsättningspolitik kan inte göras utan jämställdhet

Vårens händelseförlopp och höstens fortsatta restriktioner tillsammans med en försiktighet att leva normalt, har en enorm negativ effekt på sysselsättningssituationen för alltför många. Statistiken för arbetslöshet visar redan nu att vårens ’’lockdown’’ drabbade unga kvinnor mest. I dagens blogginlägg skriver Eva Biaudet och Henrik Wickström om sysselsättningsåtgärder ur ett jämställdhetsperspektiv.

Förra helgens ordförandeval

Det har gått en vecka sedan Svenska Kvinnoförbundets årsmöte och val av ny ordförande för förbundet. I dagens blogginlägg reflekterar ordförandekandidat och nyvalda vice ordförande Ramieza Mahdi över ordförandevalet.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Representation

Jag tror att de flesta håller med mig om att mångfald behövs i vårt samhälle. Företag, politiska partier och organisationer har insett att en mångfald av individer ger en konkurrenskraft, attraktivitet och lyfter organisationens image. Ändå upplever jag att det finns ett stort gap mellan mångfald och inkludering. Har ni funderat på vems villkor inkluderingen sker, frågar Ramieza Mahdi i dagens blogginlägg om mångfald och inkludering.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Inför totalförbud mot sexköp i Finland

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Anita Westerholm lyfte upp jämställdhetsprogrammet och totalreformen av sexualbrottslagstiftningen i sitt anförande på SFP:s partifullmäktigemöte i helgen.
Bild på byksträck med kläder i regnbågens färger och texten love is love

LOVE IS LOVE

I juni firar vi pridemånaden, Pride month. Pridemånaden är en möjlighet att fredligt protestera och öka den politiska medvetenheten om den diskriminering och de orättvisor som fortfarande existerar.
Bild på Karin Cederlöf

Karin Cederlöf: Äldre rörelsehämmade kvinnor har åsidosatts

Äldres rättigheter har på sista tiden varit en brännande fråga. Coronakrisen har fört med sig en livlig debatt kring bemötandet av äldre och äldres möjligheter att delta i samhället. Idag skriver Karin Cederlöf från Svenska Kvinnoförbundet i Esbo om äldre funktionshindrades rättigheter på vår blogg.
Bild på Gun-Britt Karlsson

Gun-Britt Karlsson: Syster Duktigs stafettlopp

I dagens blogginlägg delar Gun-Britt Karlsson, medlem i Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott, med sig av sina personliga observationer kring temat duktig flicka. Populära webbinaret Diagnos duktig arrangeras i repris med anledning av intresset för ett angeläget tema. Seminarieserien Diagnos duktig - Hur kan vi frigöra oss från prestationsångesten och skapa balans i livet? arrangeras av Svenska Kvinnoförbundet i samarbete med Svenska Bildningsförbundet.
Bild på Anne Ahlefelt

Anne Ahlefelt: Det är dags att vi satsar på flickorna - en lillasyster i taget

Det är klart och tydligt att vi inte kunnat hjälpa och stöda flickor med de utmaningar de ställs inför redan i en tidig ålder. Och om vi inte kunnat göra det under de så att säga ”normala” förhållandena, så undrar jag hur det är under dessa rådande tider. Ingen ska behöva känna sig ensam, någonsin. Idag skriver Anne Ahlefelt på Kvinnoförbundets blogg om de utmaningar som flickor ställs inför och om projektet På samma linje, där flickor får stöd och hjälp av en frivillig storasyster.
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell: Finska ”sisun” lyfte sitt ansikte

”Nästa gång du skriver något, skriv något positivt. Människor behöver läsa positiva upplyftande saker”. Då jag fick den uppmaningen var min första tanke ”finns det något positivt att skriva om?” Som expert inom barn- och familjeärenden ser jag många saker som oroar mig. Jag är naturligtvis orolig för hur barn och ungdomar ska klara sin vardag under dessa undantagstider. Faktum är att många barn och unga har det jobbigt. Likaså många vuxna. Väldigt många människor kämpar just nu både i och för sin vardag, skriver Pia Sundell på bloggen idag.