Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Oförsvarligt att stänga Lojo BB!

06.05.2024 kl. 12:05
Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm är bestört och besviken över beskedet att Lojo BB kommer att stänga.

På sitt möte på idag röstade HUS styrelse för att lägga ner Lojo BB - trots flera motförslag räckte rösterna för att bevara BB inte till.

Anita Westerholm säger att SFP och Svenska Kvinnoförbundet har jobbat hårt för att bevara Lojo BB.

- Tyvärr räckte inte stödet i HUS styrelse till för att bevara Lojo BB. Jag är fruktansvärt arg, ledsen och besviken. Som vi har kämpat, men denna gång räckte det inte till.

För Westerholm är det obegripligt och oförsvarbart hur man har kommit till detta slutresultat - inbesparingen är försvinnande liten sett till HUS totala budget.

- Patientsäkerhet är något alla har rätt till, också föderskor och familjer ytter om huvudstadsregionen. Det handlar om trygghet. Det handlar om jämlikhet, säger Westerholm.