Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Eva-Maria Strömsholm

Eva-Maria Strömsholm: Satsning inom dagvård och skola bör vara de kommande årens största prioritet

Barn behöver få vara barn, få leka och få känna sig trygga. Barn behöver få möjlighet att vara på daghem och gå i skolan. I Finland har våra barn den möjligheten, vilket är någonting som vi bör vara stolta över, skriver Svenska Kvinnoförbundets kommunalvalskandidat Eva-Maria Strömsholm i bloggen idag.
22.02.2021 kl. 12:00
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell: Beslutsfattare, satsa på kvalitativ eftisverksamhet!

Kvalitativ eftermiddagsverksamhet, eller ”eftis”, är en verksamhet som av någon orsak fått alldeles för lite uppmärksamhet i samhällsdebatten. Eftis är en viktig verksamhet som kvalitativt genomförd skyddar barn och ökar barns välmående, skriver vice ordförande Pia Sundell på bloggen idag.
23.02.2021 kl. 08:30
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Fler öronmärkta dagar för föräldrarna positivt för jämställdheten

Idag presenterade regeringen sitt förslag till en reform av föräldraledighetssystemet i Finland. Enligt den föreslagna modellen utökas antalet dagar med föräldradagpenning jämfört med nuvarande med cirka 2 månader. Vardera föräldern får 160 öronmärkta dagar (knappt 6,5 månader) föräldraledighet, vilket är en ökning från nuvarande.
16.02.2021 kl. 13:34

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.